Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Här är Sveriges farligaste kändisar

Många internetsökningar på kändisar är fejk och leder till skadliga webbplatser. Här är listan över de farligaste sökningarna.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 28 September 2016, 13:24
Uppdaterad: 28 September 2016, 13:29

Ämnen i artikeln:

hackerattackZara LarssonPewDiePie

Mer än var tionde internetsökning på Tove Lo, leder användaren till en skadlig adress. Det konstaterar säkerhetsföretaget Intel Security i sin årliga undersökning "Most dangerous celebrities", där de farligaste kändisarna på nätet rankas.

Popstjärnan Tove Lo toppar den svenska listan, följt av Zara Larsson och Felix Kjellberg, mer känd som PewDiePie.

Tove Lo har snuvat första platsen från förra årets topplacering, Zlatan Ibrahimovic.

– Att listan förändras från år till år ger en tydlig indikation på att cyberbrottslingar utnyttjar kändiskulturen och dess växlande trender. De kändisar som har haft ett framgångsrikt år blir utnyttjade som lockbete, säger Christoffer Callender som är säkerhetsexpert på Intel Security, i ett pressmeddelande.

Det ärofyllda epitetet "världens farligaste kändis att söka på" tillfaller den amerikanska komikern Amy Schumer. Över 16 procent av alla sökningar på komikern leder till sajter med skadligt innehåll för användaren.

Intel Security skriver att de gör granskningen varje år för att åskådliggöra hur cyberbrottslingar utnyttjar kändiskulturen för att ta sig in i användares digitala vardag.  Det möjliggör exempelvis stöld av identitetsuppgifter och kontoinformation, hävdar bolaget, eller att program kan ta datorn som gisslan.

 

Kändisarna som toppar den svenska listan:

1.Tove Lo, 10,5 procent.

2.Zara Larsson 10,11 procent

3.PewDiePie, 8,22 procent

4. Måns Zelmerlöw

 

Kändisarna som toppar den internationella listan:

1. Amy Schumer

2. Justin Bieber

3. Carson Daly

4. Will Smith

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.