Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Här är svenskarnas favoritglassar

Publicerad: 24 Maj 2010, 14:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Ny undersökning visar att nyheterna får mest fokus, men klassikerna säljer mest.


Nyheterna i glassortimentet drar till sig mest uppmärksamhet, enligt en ny eye-tracking studie på GB Glace glasskarta.

Magnum Temptation Fruit och Cornetto Freestyle är de glassar som folk tittar på först respektive tittar på längst. Men det är klassiker som Magnum Classic och Daimstrut som toppar försäljningen.

– Det är lite Svensson-mentalitet. Människor tittar gärna först och länge på nyheterna men väljer att köpa en klassiker i sortimentet istället, säger Mathias Plank, vd och grundare för MRC International, som ligger bakom undersökningen.

Urvalet har gjorts på ett 100-tal personer i åldrarna 20 plus. Mathias Plank säger att eye-tracking redan kan se mönster vid mindre urvalsgrupper.

– 100-talet personer är förvisso ett begränsat urval, men det behövs endast 14-16 personer för att börja se mönster. När antalet börjar nära sig 30 personer finns det en bra validitet i undersökningen, säger han.

Tekniken Eyetracking läser av ögonrörelser och gör det möjligt att registrera hur olika användare läser av sajter, vad som får deras ögon att stanna, i vilken ordning de tar till sig information och vad blicken fokuserar på. Tekniken har funnits på marknaden i flera år.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.