Digitalt
Här är svenska vinnarna i Native advertising awards
Publicerad: 28 januari 2021, 14:48
Schibsted tog hem fyra priser i Native advertising awards. Foto: Skämrdump
Schibsted tog hem flera priser i den internationella tävlingen Native advertising awards. Även Aller Media och N365-gruppen kammade hem utmärkelser.
På onsdagen avgjordes den årliga internationella tävlingen Native advertising awards som prisar de mest framstående nativeannonserna – den här gången för 2020.
Bland pristagarna hittar vi Schibsted Brand Studio och mediehuset Aller Media och content-producenten N365-gruppen.
Schibsted Brand Studios kammade hem totalt fyra priser, däribland förstapris eller guld i kategorin ”Årets native-studio/byrå” – samt silver i kategorin ”Best use of text”.
Guldet fick de bland annat för sina så kallade 360-lösningar för sina kunder. Det innebär grovt taget att ett innehåll kan användas i flera kanaler, ofta dock med viss modifikation.
I kategorin ”Best use of text” prisas Schibsted för kampanjen ”När staden tystnar” – tidigare prisad som Årets kampanj av TU.
Dessutom vann Josefine Kvarnström, director of Schibsted brand studio, silver i kategorin årets nativeannons-marknadsförare. Avdelningen tog även hem brons för ”bästa design” för kampanjen ”A million more” för Volvo Cars.
– Efter ett speciellt år är jag otroligt stolt över hela teamet som alla varit delaktiga i dessa vinster. Under 2020 har vi jobbat stenhårt med att ta fram insiktsbaserade och skräddarsydda lösningar åt våra kunder, och gårdagens priser motiverar oss att fortsätta utvecklas under 2021, säger Josefine Kvarnström, i ett pressmeddelande.
Josefine Kvarnström och Schibsted Brand Studio tog hem fyra priser under årets Native advertising awards, bland annat guld i Native advertising agency/studio of the year. Foto: Schibsted
Aller Media prisades för två influencer-kampanjer
Aller Media kammade hem guld för kampanjen ”Barn lagar mat” tillsammans med Mora armatur. Samt guld för influencerkampanjen ”Svana för Svanen” med Brita Zackari tillsammans med byråerna NewNew och The Amazing Society.
– Det är otroligt roligt att den här kampanjen har uppmärksammats och nått ut till så många – och nu också prisas! För mig förenar den här kampanjen de viktigaste delarna inom influencer marketing; att matcha varumärke och profil, att kommunicera ett tydligt budskap och att ligga rätt i tiden. Hållbarhetsfokuset är både viktigt och relevant och något som genomsyrar hela kampanjen. Jag vill verkligen lyfta produktionsbolaget NewNew och fotograf Albin Händig, som tillsammans med Svanen och The Amazing Society gjort en magisk kampanj, säger Ida Antebro, ansvarig för influencer-marknadsföring på Aller media, i ett pressmeddelande.
N365 Group, tidigare Nyheter 365, tog hem silver och brons i kategorin ”bästa Facebook-användning” (”Best use of Facebook”).
Det blev i denna kategori brons för kampanjen ”Världens viktigaste jobb” i samarbete med kunden Plan International Sweden – samt silver för en kampanj som gjordes tillsammans med kunden Lottoland.
LÄS OCKSÅ: Alla vinnarna i Native advertising awards