Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Här är regeringens riktlinjer för sociala medier

Som dagensmedia.se tidigare berättat ska regeringen ta fram riktlinjer för myndigheters arbete i sociala medier. Nu är riktlinjerna klara.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 03 Januari 2011, 06:48
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:26

Ämnen i artikeln:

Regeringen

Riktlinjerna är främst fokuserade på de rättsliga aspekterna. De handlar till exempel om hur en allmän handling bör hanteras och att inlägg ska sparas i ett e-arkiv.

1. Tänk igenom mål och syfte

Som vid all kommunikationsplanering, utgå från myndighetens verksamhetskrav och uppdrag. Gå igenom på vilket sätt sociala medier kan bidra till att nå myndighetens mål och möta användarnas förväntningar och behov. Det kan finnas många skäl till att myndigheter använder sociala medier, till exempel för att skapa relationer, förtroende, nå nya grupper, omvärldsbevakning.

2. Granska avtalet

Om användningen av sociala medier förutsätter att myndigheten ingår ett avtal måste avtalet granskas. Gör en bedömning av vilka riskerna är för myndigheten och användarna med att använda mediet. 

3. Sätt upp interna regler

Enskilda ska kunna lita på att det är myndigheten som ansvarar för ett socialt medium eller uttalar sig. Därför bör myndigheten ta fram interna regler för att skilja på när myndigheten uttalar sig och när anställda gör det privat så att detta alltid är klart för den enskilde som kommunicerar med myndigheten. Reglerna bör klargöra vem som får uttala sig för myndighetens räkning och vilka ramarna är.

4. Myndighetens ansvar

Myndigheten ansvarar för alla inlägg som myndigheten själv gör, alla inlägg som utomstående gör på myndighetens sociala medier och vissa inlägg som utomstående gör på sociala medier som inte är myndighetens eget men som uppkommer till exempel i en dialog med myndigheten.

5. Hantera allmänna handlingar

Allmänheten har rätt att ta del av allmänna handlingar som är offentliga. De inlägg som myndigheten gör i sociala medier och som utomstående gör i dialog med myndigheten blir allmänna handlingar.

6. Arkivera

Inlägg på det sociala mediet bör arkiveras regelbundet för att bevaras för framtiden.

7. Gallra

Allmänna handlingar som har ringa eller tillfällig betydelse för myndighetens verksamhet kan normalt gallras om myndigheten har ett gallringsbeslut som omfattar sociala medier.

8. Hantera ärenden

Sociala medier är en bra kanal för myndigheten att ge service och information i. Sociala medier kan också användas i vissa skeden av ett ärende, till exempel för att få in synpunkter på en översiktsplan eller en vägledning som myndigheten tar fram.

9. Håll uppsikt

Ett socialt medium som myndigheten ansvarar för måste hållas under uppsikt. Det är därför viktigt att avsätta resurser för detta.

10. Informera

Informera i det sociala mediet om följande:

Att det är myndigheten som ansvarar för det sociala mediet.

Vad är syftet och vad myndigheten avser med användningen av mediet.

I viken utsträckning inlägg blir tillgängliga för andra användare.

Att inlägg blir allmänna handlingar.

Vilka uppgifter som inte får publiceras.

Vad myndigheten gör om användaren inte följer rekommendationerna (blockera, ta bort etc.).

Läs mer om riktlinjerna här.

Ämnen i artikeln:

Regeringen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.