Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Här är Radiotjänsts nya viralkampanj

Publicerad: 15 December 2010, 12:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

För dagensmedia.se berättar Radiotjänsts kommunikationschef Per Leander om bolagets pinfärska kampanj ”The Star”.


Ämnen i artikeln:

AcneDraft FCB

Radiotjänst rullar nu ut nästa steg i sin hyllande kommunikationsstrategi – som går ut på att lyfta fram de som faktiskt betalar sin tv-licens.

– Vår utmaning är att nå så kallade ”svåra målgrupper” vilket för oss är de som konsumerar public service i mindre utsträckning än andra. Vi måste nå dem på den arena som de befinner sig, företrädesvis webben, säger Per Leander.

Första steget i detta var kampanjen ”Hjälten” där användaren kunde ladda upp en bild på sig själv och ta plats i en episk hjälte-film.

I den nya kampanjen ”The Star” kan man istället få huvudrollen i en hel musikvideo. Och nu innefattas både bild och ljud – då användaren får prata in textraden som sedan autotunas in låten.

I slutet av videon blinkar budskapet "Du är en stjärna som betalar".

– Alla som har jobbat med projektet har varit förvånade att ingen har gjort detta tidigare eftersom tekniken funnits ett tag, säger Per Leander.

Förutom Radiotjänsts huvudbyrå Draft FCB har även Acne varit inblandade i kampanjen.

– Acne har fått förtroendet att bygga ihop allting, vilket de har gjort på ett föredömligt sätt. Vi tittar hela tiden på marknaden vilka som har kompetens och förmåga samt rätt prislapp. Denna gång vann Acne, som vi inte tidigare har jobbat med.

Primärmålgruppen är 20-35-åringar.

– Jag har ingen förhoppning att denna kampanj ska slå lika stort som Hjälten efter som denna kräver lite mer aktivitet. Men kampanjen kan bli ännu mer använd i själva målgruppen.

I ett första steg är kampanjen fokuserad till webben och sociala medier. Men senare ska även en tv-reklam göras på temat.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AcneDraft FCB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev