Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 30 september 2015, 11:30
Uppdaterad: 23 mars 2016, 09:24
Medieföretagen betalar 1,6 miljoner till pr-byrån bakom public service-kommissionen, kan Dagens Media berätta.
Ämnen i artikeln:
Public serviceUnder morgonen lanserades en ny public service-kommission, som ett antal ledande medieföretag står bakom. Syftet med kommissionen är att undersöka hur public service fungerar idag och presentera förslag på hur verksamheten bör fungera i framtiden.
Initiativtagarna till Public service-kommissionen är Bonnier, Schibsted Sverige, Mittmedia, Bauer Media Group och TU (Tidningsutgivarna).
De har tillsammans anlitat pr-byrån Paues Åberg Communications.
– Vi har fått uppdraget av de fem initiativtagarna, som har gett oss varsitt uppdrag. Tillsammans satsar de 1,6 miljoner i det här projektet. De pengarna ska täcka omkostnader såsom arvode för ledamöterna, resor, seminarier och en hemsida, säger Allan Åberg, partner och grundare av Paues Åberg Communications till Dagens Media.
Han fortsätter:
– Våra medarbetare Magnus Wallerå och Maria Rothzén kommer att arbeta tillsammans med Gunnar Strömblad löpande fram tills rapporten kommer fram i vår. De kommer bland annat att arbeta med texter och arrangerandet av seminarier.
Paues Åberg-konsulten Magnus Wallerå tar rollen som huvudsekreterare för kommissionen.
Allan Åberg berättar att de tillsammans med iniativtagarna har haft möten under våren och sommaren där formerna för projektet diskuterades fram och att de diskussionerna resulterade i ett samarbete dem emellan.
Enligt honom kommer Paues Åberg Communications fungera som ett sekretariat, på samma sätt som ett statligt sekretariat gör i en statlig utredning.
LÄS ÄVEN:
Frida Nygren
Ämnen i artikeln:
Public service