Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Här är nya Svd.se

Publicerad: 26 Maj 2015, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

UPPDATERAD. Ett luftigare intryck är det första som möter användarna på nya svd.se.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Som Dagens Media tidigare berättat gör SvD en total omgörning av sajten. Detta bland annat för att anpassa den till publiceringsverktyget Schibsted Media Platform, som ska vara helt anpassat för digital journalistik.

Den nya sajten är helt responsiv och betydligt luftigare och renare än föregångaren.

En design som verkar gå hem i sociala medier:

 ”Snyggt jobbat med nya sajten @svd – bra upplägg och skön känsla i läsandet”, ”Tack svd för nya digitala lösningen” och ”Snyggt på ipaden” är några av kommentarerna.

Olle Zachrison, redaktionschef på SvD, är nöjd över lanseringen.

– Det har varit otroligt positiva reaktioner och vi är jätteglada för att lanseringen gått så bra rent tekniskt. Det finns ju tusen saker som kan strula, men det har varit minimalt med problem, säger han till Dagens Media.

I sociala medier kritiseras däremot bland annat annonslösningarna. Några användare upplever exempelvis att annonserna tar lång tid att ladda.

På Twitter fälls kommentarer som: ”Den här j-a annonsblaffan i toppen so följer med ner och döljer text den måste ni ändra” och ”Nya @svd på gränsen till bedrägerisajt med annonser som ser ut som nyheter för att lura ouppmärksamma”.

– Det är helt förväntat med negativa reaktioner. Det tar alltid tid för folk att vänja sig vid något nytt, säger Olle Zachrison.

Han betonar att det inte är något fel på annonserna.

– Annonsformaten fungerar jättebra och vi har sett fantastisk effekt de här första timmarna för vårt nya native-format.

Olle Zachrisson svarar inte på hur många unika besök som formatet haft, men säger att det är ”många tusen unika efter bara några timmar”.

Omkring klockan 11 idag går redaktionen över till det nya publiceringssystemet Schibsted Media Platform.

Bland annat ska det innebära en bättre taggning av materialet, berättar Olle Zachrison.

– Läsarna kommer också att märka att vi får en blixtsnabb uppdatering som i princip slår igenom direkt. Dessutom får man en bättre och fylligare upplevelse på artikelnivå, eftersom vi ser att många läsare kommer in till sajten den vägen.

LÄS ÄVEN

SvD totalrenoverar sajten

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.