Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Här är Newsners viralsuccéer

Publicerad: 6 februari 2017, 15:18
Uppdaterad: 6 februari 2017, 15:37

Bild 1/3  Från Newswhips sociala medie-övervakningsverktyg Spikes lista över de mest interagerade artiklarna sedan årsskiftet.

Newsner har lyckats hamna på Spikes lista över de mest delade artiklarna i världen under januari månad. "Vi hoppas förstås kunna upprepa detta framåt", säger Anders Löf, presschef på nyheter365.


Ämnen i artikeln:

NewsnerNyheter365

Hos nyheter365 är man nöjda över inledningen av året. Viralsajten Newsner har nämlingen hamnat på Newswhips sociala medie-övervakningsverktyg Spikes lista över de mest interagerade artiklarna sedan årsskiftet.

Newsners engelska sajt innehar både plats två och tre, av alla i världen.

Världens näst mest interagerade artikel i januari enligt Spike, skrevs av Newsner och handlar om en portugisisk skola som uppmanade föräldrarna att barnens goda uppförande börjar i hemmet. Artikeln har i skrivande stund över 1,5 miljoner interaktioner.

Newsner innehar också plats 3 och plats 21 och är därmed den enda publicisten som har mer än en artikel i toppen.

Artiklen som hamnat på plats tre handlar om hur en främling ingriper när en fattig flerbarnsmamma blir hånad av ett rikt par på Walmart.

– Vi är jätteglada och stolta över att vi lyckas göra material som engagerar så många människor på en global nivå. Totalt har vi haft över 34 miljoner besökare på alla språk sedan årsskiftet vilket är helt otroligt, säger Johan Rikner, vd på nyheter365, i en kommentar.

Nyheter 365:s presschef Anders Löf menar att det inte är en tillfällighet att Newsner lyckas skapa viralraketer.

– Det är ofta det pratas om att det är en slump vad som blir viralt, jag skulle snarare kalla det ett hantverk. Vi jobbar alltid nära vår publik och arbetar datadrivet i allting som vi gör. Märker vi att någonting går bra, tar vi lärdom av det. Framgång föder framgång, säger han till Dagens Media.

När Newsner uppmärksammar att en viss artikel går väldigt bra på hemmaplan, gör man en engelsk variant av den och anpassar den till en mer internationell publik för att ge den ytterligare potential.

– Våra redaktörer är otroligt duktiga på att fånga upp vad som funkar hos vår publik, och vi är väldigt stolta att hamna i topp 21 bland de mest interagerade artiklarna under januari, det är det ingen annan publicist som har så många artiklar i toppen den här månaden. Vi hoppas förstås kunna upprepa detta framåt, men är också medvetna om att konkurrensen internationellt är extremt hård. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NewsnerNyheter365

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News