onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Här är nästa fenomen inom sociala medier

Publicerad: 24 februari 2012, 06:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

Pinterest har redan rönt stora framgångar i USA, och nu börjar den digitala anslagstavlan sitt intåg i Sverige, i varje fall om man ska tro Carats Nils Andersson.

Ämnen i artikeln:

Pinterest

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Pinterest är en sorts digital anslagstavla där användare kan organisera och dela bildmaterial. Enligt Nils Andersson, onlinespecialist på Carat, är detta nästa stora fenomen inom sociala medier.

– Vi på Carat håller på att utkristallisera detta just nu. Den slide som tidigare var Facebook, Twitter och bloggar är nu också Pinterest. Detta är det första tydligt kvinnliga digitala mediet, säger han till dagensmedia.se

I USA, där Pinterest redan rönt stora framgångar, är det just kvinnorna som är de främsta användarna. Nils Andersson tror att detta också påverkar vilka företag som väljer att vara aktiva på Pinterest.

– Det vägs absolut in. Det blir mer relevant om du har en kvinnlig målgrupp. Det blir mer mode och inredning än teknikinriktade manliga kategorier, säger han.

Än finns inga annonsmöjligheter i Pinterest, men det som Nils Andersson ser som sajtens styrka är den redaktionella potentialen, speciellt då de bilder som pinnas i Pinterest också länkas till den hemsida som bilderna kommer ifrån.

– Det är mer att jämställa med ett Twitterkonto, en redaktionell möjlighet för företag att lägga upp relevanta bilder. Om du är en resebyrå så kan du till exempel lägga upp bilder på vissa resmål, säger han.

Än så länge använder ungefär 40 000 svenskar Pinterest, enligt Carat, men Nils Andersson tror att det bara är en tidsfråga innan sajten får samma popularitet som i USA.

– Jag får fem nya followers om dagen och det pratas mycket om det, så jag tror att det håller på att hända just precis nu, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev