Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Här är Instagrams nya annonser

Nytt annonsformat förvandlar Instagram till en shoppingkatalog.

Instagram har tagit fram ett nytt annonsformat som gör Instagram till en direktköpskanal. Annonsen testlanseras på den amerikanska marknaden i dag tillsammans med 20 utvalda butikskedjor, däribland Macy's och J Crew.

Det nya formatet innebär att återförsäljare kan sätta prislappar i bilderna, och gör det även möjligt för kunderna att se produkterna i närbild och gå direkt till butikens sajt för att köpa.

– Det här är ett väldigt tidigt och enkelt test. Det finns mycket extra djup vi kan lägga till, säger Instagrams marknadschef Jim Squires till Adage.

Än så länge finns formatet bara tillgänglig för shoppingsajter som kan använda det i sina inlägg. De 20 kedjor som är med i testlanseringen behöver inte betala för inläggen.

Längre fram kan det bli möjligt även för andra aktörer att visa upp sina produkter på samma sätt. Instagram har också möjlighet att lägga till funktioner som målgruppsstyrning och prislappar i videos, skriver Adage.

Instagram har sedan tidigare ett annonsformat för e-handel som inkluderar en köpknapp.

Publicerad 2016-11-02 08.38Uppdaterad 2016-11-02 08.42

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: