Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Här är Googles största Adwords-kunder i Sverige

Publicerad: 15 April 2015, 11:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:05

Här är företagen som lägger miljoner på att köpa trafik från Google. Dagens Media kan i dag presentera den unika listan över Sveriges 99 största annonsörer inom sök.


Ämnen i artikeln:

sökmarknadsföringGoogle

På tio år har sökordsmarknadsföring gått från bubblare till mångmiljardindustri. 2004 investerades 90 miljoner kronor i sök i Sverige, enligt IRM. 2014 var motsvarande siffra 4 miljarder kronor. Google sväljer omrking 95 procent av maraknaden, enligt Dagens Medias tidigare kartläggning.

Dagens Media kan i dag presentera en unik lista över de 99 största köparna av Google Adwords på den svenska marknaden, från det amerikanska analysbolaget Semrush. För Dagens Media har sökmotorexperten Christian Rudolf granskat listan. Han har inte tidigare sett någon liknande sammanställning över den svenska marknaden.

– Det har inte tidigare publicerats, säger Christian Rudolf.

Många av Sveriges största reklamköpare ratar dock fortfarande sökordsannonsering i stor skala. Av Sveriges 20 största annonsörer enligt Sifo reklammätningar återfinns mindre än hälften på listan över de 99 största Adwordsköparna.

Bara en av landets 20 största reklamköpare finns bland de 20 största Adwordsköparna.

Christian Rudolf drar flera slutsatser av diskrepansen mellan listorna över de största annonsörerna i traditionella medier och sök.

– Dels visar det en omognadsgrad bland annonsörerna. Dels innebär det att priserna kommer att skjuta i höjden när fler av de stora aktörerna kliver in.

Prenumerant?

Se hela listan över de 99 stösta köparna av Google Adwords i Sverige – samt läs hela artikeln i Dagens Medias tidning #7 2015, som utkommer i dag onsdag.

Du som är prenumerant kan även läsa artikeln digitalt.

LÄS ÄVEN:

Så stor är Googles dominans i Sverige

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Rättelse: I Dagens Medias pappersupplaga har ett fel smugit sig in i grafiken som visar bransch/kategorifördelningen över listans 99 företag. Vissa av kategorierna har fått fel etikett. Dagens Media beklagar detta. Grafiken är i denna version korrigerad

*Om statistiken.

• Semrush är en bolag som riktar sig till sökordsmarknadsförare som vill veta mer om sina konkurrenters strategier inom SEM, SEO och Display.

• Bolaget följer 106 miljoner keywords och 45 miljoner domäner.

• Reslutaten sparas och bearbetas för att ranka hur mycket olika aktörer spenderar på Google Adwords. Rankningen är således en uppskattning – inte en exakt bild av verkligheten. Dagens Medias lista speglar februari månad 2015.

• I stapeldiagrammet har Dagens Media har kategoriserat listan över Sveriges 99 största Adwordsannonsörer utifrån kategori/bransch. Staplarna visar fördelningen sett till antalet aktörer inom varje kategori/bransch.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

sökmarknadsföringGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.