Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Digitalt presenteras av:

Här är Facebooks nyhetstjänst

UPPDATERAD. Här är plattformen som ska övertyga medieägarna att publicera sitt innehåll direkt på Facebook.


Publicerad 2015-05-13 07:00

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

I slutet av mars avslöjade The New York Times att Facebook ”i tysthet” förde samtal med ett flertal amerikanska mediehus om en ny modell för medieinnehåll på Facebook.

I korthet bygger den på att mediernas innehåll ska bli tillgängligt i sin helhet direkt på Facebook. Använd­aren ska inte länkas vidare till mediets egna sajt.

Dagens Medias källor bekräftade då att Facebook under det senaste halvåret fört ”ingående samtal” med mediehus om vilka ”lösningar och verktyg” som bolaget skulle kunna ta fram för mediernas närvaro på Facebook.

Facebook avslöjar nu detaljerna om ”Instant articles”, som formatet kallas.

Det är ett format som i grunden kan förändra förutsättningarna för mediehusens närvaro på Facebook, som tidigare har använts som ett sätt att driva trafik till mediernas egna sajter.

I ”Instant articles” ska innehållet istället visas ut direkt inne på Facebook. Det ska ge mycket kort laddtid och möjligheten att bygga interaktiva artiklar specialanpassade för mobilen och Facebook.

Än så länge finns inga uppgifter om när det nya formatet kan bli tillgängligt för svenska mediehus.

– Vi börjar med ett fåtal publicister i USA, Tyskland och Storbritannien för att lära oss mer om hur användarna interagerar med artiklarna. Vi kommer att jobba nära våra partners för att samla feedback och göra förbättringar och vi har som mål att addera ytterligare publicister under de kommande månaderna, säger Facebooks nordiske kommunikationschef Peter Münster till Dagens Media.

Han vill dock inte avslöja om Facebook för samtal med svenska mediehus om "Instant articles".

Nio medieföretag är med från start i projektet, varav fem är baserade i USA: The New York Times, Buzz Feed, National Geographic, The Atlantic och NBC News.

Dessa bolag ska utgöra ett litet tvärsnitt av den amerikanska mediefloran.

– Testet inkluderar en traditionell dagstidning (The New York Times), ett tv-bolag (NBC News), en tidskrift (The Atlantic), en social publicist (Buzz Feed) och National Geographic vars slående visuella element ska hjälpa oss att visa upp hur innehåll kan skapas för Facebook, säger Peter Münster.

Från europeiskt håll ingår The Guardian, BBC News, Bild och Spiegel Online.

– Vi startar med dem och vi kommer att expandera detta initiativ globalt under de kommande månaderna, säger Peter Münster.

En viktig nyhet, som inte tidigare har varit känd, är hur affärsmodellen ser ut. Det har tidigare spekulerats i att intäktsmöjligheten skulle vara att få en del av Facebooks intäkter på annonsförsäljningen kopplat till innehållet.

Men enligt Facebook ska publicisterna kunna ha sina egna annonser i innehållet och behålla intäkterna. Alternativt kan mediehusen välja att använda Facebooks annonslösning ”Audience network”. Enligt The New York Times tar Facebook då 30 procent av intäkterna.

Facebook lovar också att mediehusen ska kunna följa och analysera data och trafik via sina existerande analysverktyg. 

Från start lanseras ”Instant articles” för Facebook på Iphone.

”Vi kommer att fortsätta utveckla instant articles under de kommande månaderna”, skriver Facebook på sin sajt.

I presentationen av ”Instant articles” framhåller Facebook möjligheterna för medier att skapa interaktiva berättelser som ska kunna fånga användarnas intresse.

PRENUMERANT? Läs hur de svenska mediecheferna ställer sig till Facebooks nya upplägg:

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

<div id="fb-root"></div><script>(function(d, s, id) {  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];  if (d.getElementById(id)) return;  js = d.createElement(s); js.id = id;  js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3";  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));</script><div class="fb-video" data-allowfullscreen="true" data-href="/fbmedia/videos/vb.127345500640211/882217825152971/?type=1"><div class="fb-xfbml-parse-ignore"><blockquote cite="/fbmedia/videos/882217825152971/"><a href="/fbmedia/videos/882217825152971/"></a><p>Introducing Instant Articles, a new tool for publishers to create fast, interactive articles on Facebook.</p>Posted by <a href="https://www.facebook.com/fbmedia">Facebook Media</a> on den 12 maj 2015</blockquote></div></div>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.