Här är experternas bästa AR- och VR-tips

2017-02-11 08:00  

Många annonsörer vill experimentera med både Augmented- och Virtual Reality. Här ger tre digitala strateger sina bästa råd. "Det sämsta som skulle kunna hända är om vi kollektivt drabbas av QR-sjukan", säger Alexandra Callius, digitalchef på Maxus.

Cecilia Taipale, Head of interactive, Carat

Tror du att AR respektive VR kommer att bli en marknadsföringskanal att räkna med?

– Jag tror AR och VR är här för att stanna – det ger varumärken stora möjligheter att både underlägga konsumentens köpprocess och ge en förhöjd upplevelse efter köp som inte erbjudits tidigare. De stora aktörerna, som till exempel Apple, Google och Facebook, investerar kraftigt och långsiktigt i tekniken som visar varumärken att de även bör göra det. AR har de största möjligheterna för den stora massan, med möjlighet att nyttja kamera och teknik i samtliga smartphones och nyttjas var som helst.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du för VR respektive AR som marknadsföringskanal?

– Utmaningarna är att det krävs investeringar och en specifik kompetens för att ta fram den här typen av lösningar. En annan är att det måste ut till den breda massan. VR är i dag av naturliga skäl störst inom spelindustrin men kommer ge större möjligheter allteftersom tekniken utvecklas och används bredare. De som spelar mest, unga män, är målgrupper som är svåra att nå i traditionella medier. Därför bör fler aktörer utforska möjligheterna och skapa VR-upplevelser som ger användarna ett mervärde.

Vilken typ av kommunikation lämpar sig bäst för AR respektive VR?

– Jag tror det största användningsområdet är för att stötta konsumenten i kundresan och underlätta köpprocessen, men även förhöja upplevelsen efter köpet och vid användning.

Vilka svenska bolag ligger enligt dig i framkant vad gäller AR och/eller VR?

– Jag tycker att Ikea är en god förebild som sedan 2013 integrerat AR i sin katalogapp. På detta sätt kan jag pröva vilken hylla som passar bäst in i mitt vardagsrum och underlättar mitt val.

 

Alexandra Callius, Digitalchef, Maxus

Tror du att AR respektive VR kommer att bli en marknadsföringskanal att räkna med?

– Båda kan bli marknadsföringskanaler, men de kommer att fungera på olika sätt. För att använda sig av gamla termer som push och pull, så fungerar AR mer som en push-kanal och VR som en pull-kanal. I AR ligger det närmast till hands att se de geografiskt styrda marknadsföringsmöjligheterna, och för VR är det mer av den fördjupande karaktären, som: Provkör den nya bilen, besök resmålet, och liknande. De är olika till sin karaktär och bör även behandlas som det.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du för VR respektive AR som marknadsföringskanal?

– Att göra rätt är viktigare än att vara först. Som annonsör bör man fundera på var AR respektive VR passar in i ens konsuments köpprocess och var man svarar upp med rätt typ av innehåll.

– VR kan slå på bredare front inom de närmsta ett till två åren, mycket beroende på när stora aktörer som Facebook ger sig in i racet. Fast det känns som om VR kommer att vara extremt mycket djupare och ställa extrema krav på innehållet. Det är därmed lättare att misslyckas totalt. Det sämsta som skulle kunna hända är om vi kollektivt drabbas av QR-sjukan. Det vill säga att precis som i QR-kodens första år, så hade alla så bråttom att de länkade vidare till platta och innehållslösa destinationer. Konsumenten är inte förlåtande.

Vilken typ av kommunikation lämpar sig bäst för AR respektive VR?

– AR är en mer grund upplevelse och VR mycket djupare. Det betyder också att de lämpar sig för olika typer av upplevelser. Man ska inte heller glömma att AR är mobil upplevelse och att VR är mer stationär. VR passar bra för djupare upplevelser och storytelling. Facebooks satsning på The Rift kan även göra VR social, vilket spås förändra marknaden. Men om både AR och VR används på rätt sätt så kan de erbjuda konsumenten en djupare upplevelse och stänga till eventuella luckor som finns innehållsmässigt i konsumentens köpresa.

Vilka svenska bolag ligger enligt dig i framkant vad gäller AR och/eller VR?

– Det bolag jag kommer på först är Resolution Games, bolaget bakom Candy Crush Saga. Sedan finns även andra som är värda att nämna, såsom Mimerse och Svrvive.

 

Fredrik Hermelin, Digitalstrateg, Mindshare

Tror du att AR respektive VR kommer att bli en marknadsföringskanal att räkna med?

– Det är min fasta övertygelse att AR, men främst VR, monumentalt kommer förändra hur vi konsumerar medier. Jag tror vi kommer använda VR- och AR-glasögon för att konsumera allt det vi i dag gör via en vanlig skärm: Surfa webben, spela spel, se filmer, sport, och läsa nyheter. Inom kort kommer en ny värld av möjligheter öppnas för marknadsföring. Tekniken finns, nu är det bara en tidsfråga.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du för VR respektive AR som marknadsföringskanal?

– Innan vi ser en vinnare i hårdvarukriget, finns uppenbara utmaningar i tillgänglighet och användningsområde. Och även om AR, tack vare Pokémon Go, nu är bekant för gemene man, så är det relativt kostsamt att utveckla och kräver att man ska ladda ned och installera en egen programvara. Men, som alltid handlar det om att se möjligheterna. E-handlare kan nu visa sina kunder, via AR, hur det ser ut när soffan står i vardagsrummet eller hur de nya glasögonen ser ut innan man klickar hem dem. På samma sätt kan en reseaktör visa hotellet via VR. Möjligheterna är redan i dag stora, men kommer inom två till tre år vara fantastiska. I slutändan handlar det, som alltid, om relevans och innehåll.

Vilken typ av kommunikation lämpar sig bäst för AR respektive VR?

– För både AR men kanske i synnerhet VR finns möjligheter att ta åhöraren närmre och levandegöra sin kommunikation på ett sätt som inte tidigare varit möjligt. Lekfullheten i AR och VR-tekniken öppnar många dörrar. Gamification av olika slag kan till exempel vara ett steg in för de varumärken som vill engagera sin målgrupp, och visualisera en mer komplex produkt eller budskap.

Vilka svenska bolag ligger enligt dig i framkant vad gäller AR och/eller VR?

– Tekniken och användandet är ju i sin linda, och vi kommer troligtvis inom året se många häftiga och smarta exempel på marknadsföring som använder VR eller AR. Röda Korsets 360-film, som spelades in bland flyktingströmmarna från Syrien, är ett av de bästa exempel jag hittills sett.

Amanda Törner

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt