Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Här är de mest omnämnda varumärkena i Sverige

Publicerad: 19 December 2017, 07:28
Uppdaterad: 19 December 2017, 09:00

Foto: Skärmdump från Twitters senaste kampanj

Sociala medier dominerar listan över de mest omnämnda varumärkena, först på femte plats hamnar ett traditionellt varumärke.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Facebook är det varumärke som har omnämnts absolut flest gånger under året, det visar en kartläggning som Sveriges Annonsörer, tillsammans med M-Brain, har tagit fram.

Facebook har omnämnts drygt 375 000 gånger i svenska redaktionella och sociala medier – det är dubbelt så många gånger som förra året. 2016 omnämndes varumärket nämligen 163 000 gånger.

Twitter placerar sig två på listan med 305 900 omnämningar och Instagram seglar in på en tredje plats med 304 000 omnämningar. På fjärde plats hamnar Youtube på 157 000.

Först på femte plats kvalar ett traditionellt varumärke in på listan i form av AIK med 124 000 omnämningar. Räknas politiska partier hamnar Moderaterna på fjärde plats med 237 000 omnämningar.

– Varumärket Facebook dominerar medieutrymmet under 2017 och även Twitter och Instagram ligger på topp tre. Detta återspeglar hur sociala medier känslomässigt påverkar oss. Det är också intressant att de mer traditionella kanalerna ofta hänvisar till dialoger och händelser i våra sociala medier, säger Mia Lekberg, vd på M-Brain, i ett pressmeddelande.

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer:

– Utöver sociala medier och politiska partier är det svenska varumärken som på ett eller annat sätt berör vår vardag som engagerar oss och media, såsom Ica, H&M och Ikea.

Mest omnämnda varumärken 2017:

1. Facebook, 375 0002. Twitter, 305 9003. Instagram, 304 0004. Youtube, 157 3005. AIK, 123 9006. ICA, 105 5007. Google, 101 4008. Volvo, 98 1009. H&M, 87 00010. IKEA, 83 500

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev