Här är de mest omnämnda varumärkena i Sverige

2017-12-19 08:28  
Foto: Skärmdump från Twitters senaste kampanj

Sociala medier dominerar listan över de mest omnämnda varumärkena, först på femte plats hamnar ett traditionellt varumärke.

Facebook är det varumärke som har omnämnts absolut flest gånger under året, det visar en kartläggning som Sveriges Annonsörer, tillsammans med M-Brain, har tagit fram.

Facebook har omnämnts drygt 375 000 gånger i svenska redaktionella och sociala medier – det är dubbelt så många gånger som förra året. 2016 omnämndes varumärket nämligen 163 000 gånger.

Twitter placerar sig två på listan med 305 900 omnämningar och Instagram seglar in på en tredje plats med 304 000 omnämningar. På fjärde plats hamnar Youtube på 157 000.

Först på femte plats kvalar ett traditionellt varumärke in på listan i form av AIK med 124 000 omnämningar. Räknas politiska partier hamnar Moderaterna på fjärde plats med 237 000 omnämningar.

– Varumärket Facebook dominerar medieutrymmet under 2017 och även Twitter och Instagram ligger på topp tre. Detta återspeglar hur sociala medier känslomässigt påverkar oss. Det är också intressant att de mer traditionella kanalerna ofta hänvisar till dialoger och händelser i våra sociala medier, säger Mia Lekberg, vd på M-Brain, i ett pressmeddelande.

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer:

– Utöver sociala medier och politiska partier är det svenska varumärken som på ett eller annat sätt berör vår vardag som engagerar oss och media, såsom Ica, H&M och Ikea.

Mest omnämnda varumärken 2017:

1. Facebook, 375 000
2. Twitter, 305 900
3. Instagram, 304 000
4. Youtube, 157 300
5. AIK, 123 900
6. ICA, 105 500
7. Google, 101 400
8. Volvo, 98 100
9. H&M, 87 000
10. IKEA, 83 500

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt