Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Här är Dagens Medias nya krönikör – Nicklas Hermansson ska leverera analyser och trendspaningar

Publicerad: 4 juni 2021, 12:20

Nicklas Hermansson ska skriva analyser och trendspaningar för Dagens Media.

Foto: Cajsa Borgström

Tv- och medieveteranen Nicklas Hermansson är ny trendspanare på Dagens Media och ska närmaste tiden leverera en rad analyser på medieområdet. ”Många har till exempel dålig på den nya kreatörsekonomin”, säger han.


Ämnen i artikeln:

BonnierAftonbladet

Medietungviktaren Nicklas Hermansson är ny skribent på Dagens Media och ska leverera trendspaningar och analyser på medieområdet. 

Han har en mångårig bakgrund i mediebranschen som bland annat tv-chef på Aftonbladet och på Bonnier News Local-ägda Mittmedia. Han var även från 2018 fram till augusti förra året chef för avdelningen ”story experience” på Bonniers inhouse-byrå Bonnier News Brand Studio. 

Samma månad lämnade han Bonnier för att starta egna bolaget NomoFomo där han bland annat sammanställer och gör nyhetsbrevsutskick till prenumeranter och poddar – som enligt hemsidan ”utforskar internets roligaste, viktigaste, konstigaste och läskigaste platser för att identifiera världens mest fascinerande nyheter och berättelser.”

Nicklas Hermansson beskriver för Dagens Media NomoFomo – förkortning för ”no more fear of missing out” – som lika mycket mediehus som omvärldstjänst där ambitionen är att vara den ultimata guiden till framtiden, säger han.

– Sedan har jag upptäckt att man hinner göra väldigt mycket om man gör det till en sport att ducka möten. För min del betyder det att jag kan göra ett nyhetsbrev, den dagliga nyhetspodden NomoFomo Daily och nån framtidsföreläsning varje vecka. Och så spaningar till Dagens Media nu då.

Vad ska du bidra med hos Dagens Media?

– Helikopterperspektiv och framtidsvision. Varje vecka synar jag 2500 nyheter, poddar, forskningsstudier och videos och så väljer jag ut de som verkligen formar framtiden ur medieperspektiv. En mix av vad man vill och borde veta. Målet är att du som läser min kolumn aldrig ska behöva känna FOMO. Tvärtom. Du ska alltid kunna bidra med spännande spaningar och kunskap, oavsett om det på jobbet, en kundmiddag eller hemma vid köksbordet.

Han tycker att mediebevakningen i Sverige är hetare än någonsin – och att det fortsatt finns många vita fläckar. 

– Exempelvis har många av oss fortfarande för dålig koll på den nya kreatörsekonomin som dagligen omformar de sociala plattformarna eftersom Tik Tok, Facebook och alla de andra tävlar i vem som kan hjälpa den nya tidens innehållskapare att tjäna pengar, säger han.

Han tycker också spännande med utvecklingen med och kring reklam, journalistik och alla andra typer av medieinnehåll ”när vi lever i en spegelvärld där vår fysiska verklighet sömlöst smälter samman med ett digitalt universum”.

– Jag är ju övertygad om att reklamen är död om tio år när de digitala assistenterna styr våra liv och texten till stor del har ersatts av ljudet.

Vilken person eller vilket företag imponerar mest på dig just nu och varför?

Billie Eilish, för att hon fyllde tomrummet efter David Bowie. Bowie förutsåg vad internet skulle göra med mänskligheten och Eilish har visat att hon besitter samma förmåga. Det är ju lite sjukt, men Bowie hann knappt dö innan hon snodde hans skor. Sen är det svårt att inte älska rebellen Epic Games som inte bara utmanar Apple i appkriget, utan även Mark Zuckerberg i vem som ska äga den kommande spegelvärlden. 

Han hyllar även The Athletic för att de insåg att de behövde behandla sportjournalisterna som idrottsstjärnor för att kunna locka över dem från de etablerade medierna – och därigenom skapa en digital prenumerationssuccé.

Vad tycker du om Clubhouse – flipp eller flopp?

– Flipp! Clubhouse initiala hajp fick andra sociala plattformar som Twitter och Facebook att skynda på sina ljudsatsningar, och även om det ser ut som att Clubhouse kommer att leva i periferin i stora delar av världen har den visat sig fungera som ett demokratiskt verktyg i länder och frågor där det fria ordet inte alltid är självklart.

Vilken är årets medieöverraskning?

– Att både postrockarna i skotska Mogwai och den kanadensiska symfoniorkestern Godspeed You Black Emperor har släppt sina bästa album någonsin efter nästan 25 år i musikbranschen. Ålder är tydligen bara en siffra. Säger jag, som nyss fyllde 40.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@dagensmedia.se

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BonnierAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.