Digitalt
Här är Bonnierchefernas nya sajt
Publicerad: 13 oktober 2014, 10:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:23
UPPDATERAD. I dag lanseras Peder Bonniers, Robert Brännströms och Fredrik Strömbergs Kit.
Dagens Media har tidigare berättat hur de tre Bonniercheferna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg lämnat mediehuset för ett nytt gemensamt projekt – en nyhetsinriktad sajt.
Robert Brännström, tidigare publisher och ansvarig utgivare på Bonnier Tidskrifters webb, skrev i somras på Facebook.
"Tack Bonnier Tidskrifter för tre fantastiska år. Saknar redan mina grymma kollegor här på Sveavägen 53. Efter sommaren antar jag en ny utmaning", skriver han.
I dag lanserar trion Kit, som på egna sajten beksrivs som ett "modernt mediebolag för en tid då mobil och social mediekonsumtion är normen".
Till projektet söker de nu en handfull personer för reporteruppdrag, samt tre personer till digitala utvecklare.
Peder Bonnier är vd för bolaget medan Robert Brännström är ansvarig utgivare och chefredaktör. Fredrik Strömberg blir i sin tur produktägare.
Enligt Peder Bonnier är sajten som gick live i dag enbart en informationssajt.
– Det är en slags vykortssajt som vi har gjort primärt för att berätta vad vi ska heta och att vi söker massor av nya medarbetare. Vi behöver en plats för att kommunicera det, säger han till Dagens Media.
Kan du berätta mer om verksamheten?
– Absolut, det vi försöker uttrycka här, även om vi kanske omedvetet har varit otydliga, är en modern redaktionell produkt för en tid när mobil och social mediekonsumtion är enorm. Det är grunden i vad vi ska göra.
Just nu söker Kit bland annat reportrar inom områdena föräldraskap, mat, teknik och life hacks. Men enligt Peder Bonnier ska detta inte ses som ett uttryck för hur den färdiga produkten kommer se ut.
– Vi kommer fylla på med andra innehållsvertikaler över tid, tanken är att vara en bred medieprodukt.
Är det här en helt fristående sajt eller ska ni producera material till Bonnier?
– Det finns inga planer på att vi ska producera material för andra Bonnier-produkter utan det här är ett helt fristående bolag och varumärke.
Hur ser affärsmodellen ut?
– Vi har en jättestark tilltro till den digitala mediemarknaden i både absoluta tal och tillväxt. Våra intäkter kommer att komma från olika typer av annonsering som exempelvis content marketing om mer traditionell annonsering. Tanken är att det här ska vara en sajt med gratis innehåll därför är vi primärt inte ute efter läsarintäkter. Vi vill inte begränsa vår möjliga räckvidd.
Varför heter ni Kit?
– Det finns många skäl till det. Ett kit är ett sätt att sätta ihop olika typer av artiklar för att fylla ett gemensamt syfte på samma sätt som ett first aid kit är ett antal olika delar som ska göra något ihop, säger Peder Bonnier och fortsätter:
– Vi ska bygga en redaktionell helhet genom olika delar som både ska inspirera och underhålla. I någon slags bredare mening ser jag också organisationen som ett slags kit med tre separata delar; redaktionell produkt och teknik, innehåll och en affärsverksamhet.
Ni har inte inspirerats av Knight Rider-bilen (som visserligen stavas Kitt, reds. anm.)?
– Haha, nej faktiskt inte. Som vanligt när man håller på med ett namn så dyker det upp alla möjliga associationer som man inte tänkt på.
Något skarpt releasedatum för Kit.se finns inte i dagsläget.
– Det är medvetet. Istället kommer vi att lansera produkter och innehåll allt eftersom vi är redo att släppa dem.
LÄS OCKSÅ: