Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Här är bolagen som vill lösa ”cookie-döden”

Publicerad: 29 Oktober 2020, 07:42

2022 försvinner all tredjepartsdata från Googles webbläsare Chrome och många företag försöker nu hitta lösningar på problemet då tredjepartsdata är viktigt för annonsörer som vill målgruppsanpassa sin marknadsföring.

Foto: Pixabay

Bolagen Smartclip och Nordic Data Resources uppges vara i färd med att testa och utveckla nya lösningar för reklamdata som inte behöver använda tredjeparts-cookies.


Ämnen i artikeln:

Big data

Som Dagens Media tidigare rapporterat kommer all så kallad tredjepartsdata försvinna från Google webbläsare Chrome någon gång under 2022. 

Detta för att bolaget bättre ska uppfylla och följa de dataskyddslagar, till exempel GDPR, som kommit på plats de senaste åren.

Många företag måste nu ställa om inför detta skifte då tredjepartsdata i dagsläget är viktig data för kundkännedom och för att effektivt kunna anpassa exempelvis reklaminnehåll till olika målgrupper. 

Två bolag samarbetar nu för att skapa målgruppsanpassat innehåll som inte alls är beroende av cookies: Smartclip, en adtech-plattform för video, samt Nordic Data Resources som säger leverera integritetssäkrad målgruppsdata i Norden. Det framgår av ett pressmeddelande. 

LÄS OCKSÅ: Cookie-pooler ska stoppa ”apokalypsen” 

Nordic Data Resources har en lösning som anonymiserar data som kan användas för målgruppsstyrning. Tekniken kallas för ”ID-free” och uppges segmentera befolkningen i mindre geografiska områden, så kallade ”microgrids”.

”Bostadsområden spelar vital roll”

Annonsörer uppges med hjälp av de nya lösningarna kunna styra reklam mot bostadsområden utifrån exempelvis data om snittålder, hushållssammansättning och inkomst.

– Bostadsområden spelar en vital roll i våra liv och reflekterar ofta vår livsstil. Lokal styrning baserad på lokal data möjliggör för annonsörer att nå sin målgrupp i dess valda miljö, på ett effektivt sätt. De första kampanjerna visar lovande resultat och mottagandet från annonsörer och byråer har varit positivt, säger bolagets försäljningschef Matthias Aspvid, i pressmeddelandet.

Smartclip – en plattform för videoannonsering och som nu alltså samarbetar med Nordic Data Resources – använder sig också av en lösning för anonymisering av kunddata för annonsmarknadsföring i videoform. 

– Stor räckvidd och träffsäkra målgrupps-styrningar är förutsättningen för effektiv online video-annonsering i en värld där tredjepartskakor inte längre existerar. Detta samarbete kan erbjuda just det och samtidigt värna användarens integritet, hävdar Göran Eklöf i pressmeddelandet och som är medgrundare av Nordic Data Resources.

Ny cookie-tasforce tittar på cookie-utmaningarna

Som Dagens Media rapporterat startade IAB Sverige startade i september en cookie-task force bestående av experter som ska hitta lösningar och ny teknik för att underlätta hanteringen och användningen av egen data eller förstahandsdata.

– Vi ser att all kommunikation kommer baseras på godkända samtycken som är kopplade till någon typ av ”ID” som följer lagstiftning och kundens sekretesskrav. På det sätt man i dag till exempel samlar in e-postadresser från användare. Men det är en teknisk utmaning att anonymisera sådan data, sa Charlotte Thür, vd för och grundare av IAB Sverige, till Dagens Media i oktober. 

Ett annat spår är att jobba mer med så kallad kontextualisering. Grovt förenklat så kanske en användare/konsument som ofta är inne på sportsajter och läser sportnyheter också antas vara intresserad av sportannonser. 

”Cookie-pooler” kan vara lösning

Ytterligare en lösning som diskuteras är huruvida publicister kan gå samman och samla in sin respektive förstapartsdata i en gemensam ”cookie-pool”. Två stora mediehus, till exempel Bonnier och Schibsted, skulle med fördel kunna skapa en sådan pool, menar Charlotte Thür. 

– Om publicister och traditionella annonsörer ska ha en chans mot techjättarna, som sitter på enorma mängder egen data och som samtidigt har ett gigantiskt tekniskt försprång, så är den typen av ”pool-samarbeten” nog helt nödvändiga för till exempel lokala publicister, sa hon intervjun med Dagens Media i oktober.

Så kan förstahandsdata samlas in

✓ Samla förstapartsdata på samma sätt som exempelvis mobilnummer och/eller e-postadresser samlas in i dag.

✓ Jobba med kontextualiseringar mot användare och konsumenter. Sätt användaren i sitt sammanhang och se vad den besöker för sajter för bättre målgruppsanpassning. 

✓ Gå samman och samla försthandsdata i så kallade cookie-pooler.

✓ Ställ krav på att användaren måste vara 

i inloggat läge för att få använda tjänster.

 

Källa: Charlotte Thür och IAB.

 

LÄS ÄVEN:

IAB startar ny task force 

Google stänger dörren för tredjepartsmätningar av appkonvertering

Snabbanalys: Framtiden för kakor – ur ett läsarperspektiv

Google skrotar tredjepartscookies 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Big data

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.