Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 22 November 2016, 07:59
Uppdaterad: 22 November 2016, 07:59
VR-glasögon blir året julklapp, enligt HUI Research. "En symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden", säger vd:n Lena Larsson.
Ämnen i artikeln:
virtual realityDet är ingen tvekan om att både annonsörer och mediebolag har velat haka på och vara med i utvecklingen av VR (virtual reality).
Det kommer därför kanske inte som någon överraskning att årets julklapp spås att bli ett par VR-glasögon. Detta enligt HUI Research som varje år utser årets julklapp.
3 miljoner VR-enheter världen över väntas säljas bara i år, enligt analysfirman Jupiter Research. Omkring 260 miljarder kronor förväntas VR-marknaden globalt dra in år 2020, enligt konsultbolaget Digi-Capital.
För att en produkt ska få titeln "Årets julklapp" måste varan uppfylla vissa kriterier:
− Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är detta året då tekniken slog igenom. Årets julklapp 2016 är en symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden. Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar, säger Lena Larsson vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.
Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2016 är en omsättning på 77,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,5 procent jämfört med december 2015.
Ämnen i artikeln:
virtual reality