Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Här är årets julklapp

Publicerad: 22 November 2016, 07:59
Uppdaterad: 22 November 2016, 07:59

VR-glasögon blir året julklapp, enligt HUI Research. "En symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden", säger vd:n Lena Larsson.


Ämnen i artikeln:

virtual reality

Det är ingen tvekan om att både annonsörer och mediebolag har velat haka på och vara med i utvecklingen av VR (virtual reality).

Det kommer därför kanske inte som någon överraskning att årets julklapp spås att bli ett par VR-glasögon. Detta enligt HUI Research som varje år utser årets julklapp.

3 miljoner VR-enheter världen över väntas säljas bara i år, enligt analysfirman Jupiter Research. Omkring 260 miljarder kronor förväntas VR-marknaden globalt dra in år 2020, enligt konsultbolaget Digi-Capital.

För att en produkt ska få titeln "Årets julklapp" måste varan uppfylla vissa kriterier:

  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
  • Produkten skall representera den tid vi lever i.
  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

− Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är detta året då tekniken slog igenom. Årets julklapp 2016 är en symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden. Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar, säger Lena Larsson vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.

Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2016 är en omsättning på 77,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,5 procent jämfört med december 2015.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

virtual reality

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.