Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 5 december 2017, 08:24
Uppdaterad: 5 december 2017, 08:30
Intervjun med Tarana Burke är det klipp som engagerat mest i sociala medier när det kommer till Metoo. Foto: Skärmdump från Mics intervju
Metoo-uppropet är det ämne som det skrivits absolut mest om under kortast period.
Ämnen i artikeln:
metooAnalysverktyget för sociala medier, Ezyinsights, har tagit reda på vilka ämnen som det har skrivits mest om under 2017.
Falska nyheter, ryska hackare, branden i Greenfell tower i London och orkaner är några av de ämnen som har präglat året och som har blivit mest omskrivna på Facebook, men inget har blivit så omskrivet som Metoo-uppropet.
Källa: Ezyinsights
Metoo-uppropet har fått allra mest uppmärksamhet under kortast period.
Globalt publicerades runt 4000 #MeToo per dag i mitten av oktober.
I genomsnitt nämndes #MeToo 1100 gånger per vecka, vilket går att jämföra med 570 för falska nyheter och 250 för Grenfell Tower-branden.
Hashtags kring metoo på Twitter har trendat i runt 85 länder, och vissa länder har gjorts sina egna översättningar:
France: #BalanceTonPorcItalian: #QuellaVoltaCheSpanish: #YoTambiénCanada: #MoiAussiHebrew: גםאנחנו#Arabic: أنا_كمان#China: #我也是South Korea: #나도Vietnam: #TôiCũngVậy
Det klipp på Facebook som har engagerat absolut mest är Mics intervju med Tarana Burkes, kvinnan som startade #MeToo från första början.
Ämnen i artikeln:
metoo