Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Här är alla vinnare i Mixx Awards

För sjätte gången delas IAB:s internationella pris ut i Sverige. Bland vinnarna märks Acast, Splay One och GB Glace.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 11 April 2019, 19:40

Ämnen i artikeln:

Mixx AwardsIABSplayAcast

Raw Digital tog hem priset i kategorin ”Best search campaign” med Europeiska ERV.

Foto: Janne Næss

Nomineringarna och vinnarna i IAB:s Mixx Awards utses av fem oberoende jurygrupper från branschen – utom Årets ”Person of the Year” som utses av IAB Sveriges styrelse. Totalt 30 bidrag var nominerade.

Konferencier för årets gala var Jessica Persson och underhållningen stod Conrytmo för.

Här är alla vinnare:

Bästa Kampanj Direkt Respons   
GB Glace Share Joy – Swisha glass till en vän sommaren 2018
Schibsted, Mindshare och Clear On med GB Glace / Unilever

Motivering: ”Vinnaren av Bästa Kampanj Direkt Respons har uppfunnit en ny smart sömlös digital försäljningskanal för en produkt som annars sällan köpa online. Juryn smälter, som en glass under årtiondets varmaste sommar, för den här kampanjen. Swish pang bom!”

 

Bästa Kampanj Innovation
The Out of Home Project
Clear Channel med Prime 

Motivering: ”Vinnaren av Bästa Kampanj Innovation kombinerar enkla data på ett smart sätt. Vinnaren visar på så vis att digital utomhusreklam kan användas till att hjälpa människor som kanske inte har en normal kanal att bli nådd i. Bokstavligt talat, levererar på ett gott syfte.”

 

Bästa Digitala Säljteam
Bonnier News Brand Studio

Motivering: ”Vinnaren av Bästa Digitala Säljteam har medarbetarna i fokus och med högt ställda mål lyckats på ett framåtlutande och utmanande sätt driva innovation, kompetensutveckling och försäljning, något som avspeglar sig i imponerande hög kundnöjdhet och stolthet hos medarbetarna. Vinnaren sticker inte bara ut nationellt utan även internationellt.”

 

Best Search Campaign  
It never happens to me
Raw Digital med Europeiska ERV

Motivering: ”Vinnaren av Best Search Campaign har med en innovativ approach samt en stark och kreativ sökstrategi lyckats med konsten att vända en produkt med lågt engagemang till att nå nya häjder. Vinnaren har med tydlighet visat hur ett nära samarbete mellan kund och byrå samt SEM- och SEO-avdelningarna kan skapa resultat som verkligen sticker ut.”

 

Bästa Digitala Annonsmiljö
Acast

Motivering: ”Vinnaren av Bästa Digitala Annonsmiljö värnar om balansen mellan redaktionellt och kommersiellt innehåll. Vinnaren är en pionjär som skapat en plattform för att annonsera i en relativt brusfri miljö med högt engagemang. De har överfört en beprövad logik för dynamisk annonsering till ett nytt medieslag. I en relativt ung bransch har de satt ramarna för vad som är bra annonsering både från ett mediekonsumtions- och annonsperspektiv.”

 

Bästa Influencer-kampanj
Fotbollstuben
Splay One med Intersport

Motivering: ”Vinnaren av Bästa Influencer-kampanj sätter med sin lösning en standard som kan verka som inspiration för hela branschen. Det givna sättet att kombinera kanal, innehåll och influencer är nyskapande och rätt strategi för att nå målgruppen på deras villkor. Istället för att pusha ut budskapet har vinnaren valt ett format som målgruppen väljer att följa. De har vågat arbeta uthålligt med ett långsiktigt koncept, vilket har lett till ett resultat långt över satta mål.”

 

Person of the Year
Rikard Bildsten

Motivering: ”Under åren har hen bidragit med stor professionalism i branschens viktiga frågor utanför sin egen sfär som i IAB:s task force-arbete och certifierings-kurser. Hens fokus har alltid varit att fortsätta utbilda och utveckla vår bransch på ett pedagogiskt sätt. Med stort engagemang och noggrannhet har hen varit med och drivit frågor inom bland annat programmatic under många år.”

Ämnen i artikeln:

Mixx AwardsIABSplayAcast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.