Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Här är Aftonbladets nya vänstersajt – Politism.se

I hemlighet har Aftonbladet snickrat på sitt nya projekt – en opinionsbildande sajt för unga med vänstersympatier. Läs allt om nya Politism.se på Dagens Media.

Dagens Media har i flera artiklar berättat om Aftonbladets hemliga opinionsbildningsprojekt som ska rattas av Eric Rosén, tidigare redaktör på Dagens Arena, Margret Atladottir, tidigare chefredaktör på Nöjesguiden samt Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson.

I dag avtäcker Aftonbladet satsningen på Fenomenalen science center i centrala Visby. Satsningen, som fått namnet Politism.se, är en opinionsbildande sajt för unga människor med vänstersympatier.

– I dag kan ingen kan äga en nyhet mer än några minuter. Opinionsjournalistik har ett unikt värde, säger Aftonbladets chefredaktör och Politism.ses Jan Helin om satsningen.

Målet är att locka den stora grupp av ungdomar som är politiskt passiva men som vill engagera sig.

– Opinionsjournalistiken passar som handen i handsken i det nya medielandskapet men bara under vissa förutsättningar – nämligen att den faktiskt uttrycker riktiga åsikter. Och att den formuleras och presenteras på ett sätt som engagerar, säger Karin Pettersson.      

Förutom Aftonbladet medfinansieras Politism.se, som släpps i betaversion i augusti, också av LO. Tanken är dock att sajten ska vara helt fristående både från Aftonbladets ledarsida, LO samt de politiska partierna. Politism.se kommer dock fortfarande att få trafik från aftonbladet.se.

Bakgrunden till Politism.se är att högerextrema krafter blir allt synligare i Sverige.

– Tidsandan kräver mobilisering. De goda krafterna måste erbjuda ett alternativ, säger Eric Rosén.

Förhoppningen är samtidigt att sajten ska generera intäkter.

– Det här är ett Aftonbladetprojekt och kvartalskapitalismens hårda regler gäller, säger Karin Pettersson.

Margret Atladottir:

– På en annonsmarknad där annonsörerna vill ta ställning blir det allt viktigare att nå ut med rätt budskap till rätt personer. Vi tror mer på målgruppssälj och vi vet att vår målgrupp är en väldigt intressant grupp för många typer av annonsörer. Så det är snarare så vi kommer arbeta till skillnad från Aftonbladet som använder sin massiva räckvidd.

Eric Rosén fyller i:

– Vi får också en tacksam start med ett valår som ligger väldigt nära. Det finns ganska många politiska annonsörer som vi tror är intressanta.

Förutom Margret Atladottir och Eric Rosén, som båda är redaktörer för sajten, kommer även ekonomen Agneta Berge, kulturjournalisten Maja Bredberg och skribenterna bakom den feministiska bloggen genusfolket.se att vara fasta skribenter.

Tanken är också att användarna ska generera innehåll till sajten. Detta genom en communitydel där alla som vill kan registrera sig. För användarna finns sedan sex steg av engagemang som alla ger gradvis mer inflytande över sajten.

Det blir dock inga vanliga artikelkommentarer på sajten som exempelvis Aftonbladet har. Detta för att säkra kvaliteten i innehållet.

Eric Rosén läser upp Politism.ses paroll:

– Vi låter fler röster höras genom att låta färre komma till tals.

Några planer på att lansera en högerversion av Politism.se finns inte i dagsläget enligt Jan Helin.

Dante Thomsen

Publicerad 2013-07-01 10.48Uppdaterad 2018-05-07 07.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: