Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Happy hour i mobilen

Publicerad: 15 november 2011, 09:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Användarna är där, men företagen har fortfarande inte hittat till mobilen. "Tiden för mobilt är nu", sade Googles mobilmarknadschef Rikard Steiber på Sime.


Mobilen är ett av de stora fokusområdena under årets Sime-konferens, som  just nu pågår på Cirkus i Stockholm.

– Företag bör inte finnas i mobilen i morgon, de skulle ha varit där i går, sade moderatorn och Sime-grundaren Ola Ahlvarsson under förmiddagens paneldiskussion om mobilmarknadsföring.

Användarna är redan där. Försäljningen av smartphones har passerat försäljningen av datorer, och bara allt Angry Birds-spelande i världen under en dag motsvarar en period på 125 år, enligt Googles mobilmarknadschef Rikard Steiber.

Företagen har dock långt kvar.

Mindre än 25 procent har en mobiloptimerad sajt.

– Vanliga sajter som inte är anpassade till mobilen gör mobilbesökarna irriterade, säger Rikard Steiber.

– Ett vanligt dummy-misstag som företag gör är att starta en mobil annonskampanj och länka till en sajt som inte är anpassad till mobilen. Big no-no, sade Jonas Åsén, mobilchef på Aftonbladet.

Han tror att Aftonbladets mobila sajt kommer vara större än den vanliga inom ett eller två år.

Företagens låga intresse innebär att det än så länge går att satsa mobilt till en relativt låg kostnad. Mobila annonser är billigare än på webben, och Googles auktioner har betydligt färre budgivare.

– Det är happy hour i mobilen, säger Rikard Steiber.

Ska man som företag välja en app eller en mobilanpassad sajt?

– Båda. De behövs till olika saker. När man söker efter något använder man webben och hittar företagets sajt. Men för att stärka relationen till kunderna som redan hittat företaget fungerar en app bättre. Med en app kan du även använda fler funktioner i telefonen än vad du kan på din mobila sajt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.