Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 10 Maj 2016, 08:09
Uppdaterad: 10 Maj 2016, 08:11
Ger sig in i den digitala second hand-marknaden, köper en tredjedel av sajten Used-a-porter.
Sajten Breakit kunde idag, 10 maj, avslöja att Hannah Widell och Amanda Schulman, via Perfect Day Media, ger sig in den digitala second hand-marknaden genom att köpa 33 procent av lyxmodesajten Used-a-porter, som endast säljer märkesprodukter.
För att konkurrera med större bolag i branschen och för att kunna växa var det nödvändogt att ta in en annan part, säger Elin Ryer, grundare och vd för Used-a-porter till Breakit.
I samband med att Perfect Day Media köper andelar i sajten byter den även namn till Used by.
Elin Ryer säger till Breakit att namnbytet har varit aktuellt och passade bra då man även kommer syssla med heminredning. Den brittiska motsvarigheten Net-a-porter har även ifrågasatt likheten i namnen.
Sajten, som funnits i cirka ett år blev snabbt en succé när kändisar valde att sälja sina begangnade plagg på sidan. Två av dessa är Hanna och Amanda själva.
Amanda säger till Breakit att den rådandet konsumtionshetsen inom mode och inredning gör det viktigt att vara med i vidareutveckligen av den digitala andrahansmarknaden och att det är en affärsmodell som ligger i tiden.
Ebba Elfstrand