Hånat H&M bemöter kritiken

2013-02-07 12:02 Helen Preutz  

H&M har hånats efter uthängningen i "Uppdrag granskning". Nu bemöter företaget kritiken.

Enligt Miriam Tappert, globalt ansvarig för sociala medier på H&M har företaget rutiner för sociala medier.

Ändå fick tusentals hotfulla och kränkande kommentarer ligga kvar i kommentarsfältet på Facebook.

– Vi går in och modererar Facebooksidan regelbundet, vår målsättning är att göra det dagligen, men det är en utmaning eftersom det kan komma in tusentals kommentarer.

– Vi plockar bort är olämpliga kommentarer och svordomar på alla språk. Samtidigt har vår målsättning alltid varit att ha en öppen dialog på Facebook.

Varför lät ni det hända?

– Det är otroligt tråkigt. När det trillade in tusentals inlägg på några dagar hann vi inte med att gå in och ta bort kommentarerna.

Hur hanterar ni krisen som tv-programmet orsakat?

– Självklart vill vi lära oss av den. Idag har vi en policy mot svordomar. Vi jobbar med att göra den ännu tydligare mot både både våra anställda och dem som följer oss.

Miriam Tappert var även den person som fick stå till svars för kritiken under gårdagens "Uppdrag Granskning". Att döma av de kommentater som strömmat in på företagets Facebooksida under det senaste dygnet hade hennes ursäkter ingen dämpande effekt på missnöjet mot H&M.

Helen Preutz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt