Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Hånat H&M bemöter kritiken

Publicerad: 7 Februari 2013, 11:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

H&M har hånats efter uthängningen i "Uppdrag granskning". Nu bemöter företaget kritiken.


Ämnen i artikeln:

H MUppdrag GranskningSVTFacebook

Enligt Miriam Tappert, globalt ansvarig för sociala medier på H&M har företaget rutiner för sociala medier.

Ändå fick tusentals hotfulla och kränkande kommentarer ligga kvar i kommentarsfältet på Facebook.

– Vi går in och modererar Facebooksidan regelbundet, vår målsättning är att göra det dagligen, men det är en utmaning eftersom det kan komma in tusentals kommentarer.

– Vi plockar bort är olämpliga kommentarer och svordomar på alla språk. Samtidigt har vår målsättning alltid varit att ha en öppen dialog på Facebook.

Varför lät ni det hända?

– Det är otroligt tråkigt. När det trillade in tusentals inlägg på några dagar hann vi inte med att gå in och ta bort kommentarerna.

Hur hanterar ni krisen som tv-programmet orsakat?

– Självklart vill vi lära oss av den. Idag har vi en policy mot svordomar. Vi jobbar med att göra den ännu tydligare mot både både våra anställda och dem som följer oss.

Miriam Tappert var även den person som fick stå till svars för kritiken under gårdagens "Uppdrag Granskning". Att döma av de kommentater som strömmat in på företagets Facebooksida under det senaste dygnet hade hennes ursäkter ingen dämpande effekt på missnöjet mot H&M.

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.