Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Han tar över Hitta.se

Publicerad: 25 Maj 2011, 10:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

UPPDATERAD. Webtraffics vd Joakim Pops tar över vd-skapet för Schibstedbolaget Hitta.se efter Rui Brites de Sousa – som sparkades i fjol.


Ämnen i artikeln:

SchibstedHitta.se

Hitta.ses tidigare vd Rui Brites de Sousa sparkades i slutet av 2010.

– Vi har inte längre förtroende för honom. Grunderna kommenterar vi inte, sade Schibsted Sveriges styrelseordförande Gunnar Strömblad då till dagensmedia.se.

Sedan dess har Schibsted sökt hans efterträdare. Nu står det klart att Schibsted rekryterar internt.

Det blir Joakim Pops, grundare och vd för Schibstedägda Webtraffic, som tar över.

– Hitta är ett jättespännande företag med en enorm utvecklingspotential, både i form av fler kunder och fler spännande produkter, säger han till dagensmedia.se.

Vad vill du göra med Hitta.se?

– Jag har massor av ambitioner, men det är alldelles för tidigt att gå in på det innan jag har tillträtt.

Mats Eriksson, vd på Schibsted tillväxtmedier, säger att ett stort antal kandidater har utvärderats innan valet föll på Joakim Pops.

– Vi har haft ett väldigt brett startfält, med många intressanta externa kandidater, men när vi hittade en person som Joakim i de egna leden som visade intresse för detta valde vi att ta honom, säger Mats Eriksson.

Detta innebär att vd-stolen för Webtraffic nu ska tillsättas.

– I och med att vi gör denna interna förflyttning har vi inte kunnat gå ut med att vi söker vd till Webtraffic. Vi har en del leads och vi vill tillsätta tjänsten så fort som möjligt.

Bara sju dagar innan Schibsted i december 2010 gick ut med att Rui Brites de Sousa "inte längre hade styrelsens förtroende" berättade bolaget att en person på bolaget polisanmälts, misstänkt för ett bedrägeri.

Mats Eriksson kallar i dag tajmingen för "olycklig".

– Vi hade meningsskiljaktigheter om hur bolaget skulle drivas vidare och tog en diskussion om det. Vi har skiljts åt som vänner, men vi kunde inte driva bolaget vidare med så olika bild av bolagets framtid, säger han och fortsätter:

– Den olyckliga delen var att detta gick ut ungefär samtidigt som andra tråkigheter. Men det finns inga som helst tveksamheter av några slag gentemot Rui.

Joakim Pops säger sig ha stor respekt för sin företrädares arbete.

– Vi har haft en bra relation och jag har en stor respekt för det arbete han har gjort. Hitta är en enorm framgångssaga.

Webtraffic grundades av bland andra Joakim Pops 2005. Ett par år senare köptes bolaget, som nu omsätter omkring 250 miljoner kronor, av Schibsted.

Joakim Pops kommer att sitta kvar i styrelsen för Webtraffic. Han tillträder som vd för Hitta.se den 12 september.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedHitta.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.