Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Han ska hjälpa IAB att komma runt adblockers

På bild: Konsulten Fredrik Stertman från Merchando Group.

Konsulten Fredrik Stertman kommer från Merchando Group och har lång erfarenhet inom digital annonsteknik.


Publicerad 2016-03-07 09:10
Uppdaterad 2016-03-07 09:10

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:

Adblockers som utgör framför allt ett hot mot displayaffären i desktop används idag av cirka 40 procent av Sveriges befolkning enligt en studie från Mediavision.

För drygt en månad sedan skrev Dagens Media om mötet där IAB Sweden och publicister från drygt tjugo olika bolag samlats för att diskutera hur man ska tackla adblockers och förlorade reklamintänkter.

Charlotte Thür, vd för IAB Sweden, pratade då om att ta in en speciell konsult som ska göra en utvärdering och försöka få fram en modell som gynnar alla.

Den konsulten har nu fått ett namn, det blir Fredrik Stertman från Merchando Group.

Hans erfarenheter sträcker sig tillbaka till mitten på 90-talet då han var med och lanserade den första ad servern i Sverige på Riksmedia. Därefter har han under många år arbetat som Europachef för 24/7 Real Media som idag är en del av Appnexus.

Nu ska Fredrik Stertman hjälpa IAB Sweden och Sveriges publicister att utvärdera olika verktyg som erbjuds på marknaden. Det inkluderar både specifika annonslösningar men även olika typer av betalsystem.

Utvärderingsrapporten ska hjälpa publicister att ta ställning och underlätta beslutet om hur de ska agera och vilka verktyg som erbjuds idag.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.