Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Han gäckar regeringen på "Kvitter"

Tre frågor till Emanuel Karlsten, sociala medier-redaktör på Expressen, som representerar den oroliga allmänheten på ”Xbook” och ”Kvitter” i Sveriges största krisberedskapsövning.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 03 Februari 2011, 09:38
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:22

Ämnen i artikeln:

ExpressenEmanuel Karlstensociala medier

För första gången ingår sociala medier i en nationell krisberedskapsövning. När statens myndighet igår och idag simulerar en atomläcka vid Oskarshamns kärnkraftsverk, måste de även hantera en arg, orolig och konspiratorisk allmänhet i sociala medier.

En liten grupp journalister och bloggare, däribland Emanuel Karlsten, Sofia Mirjamsdotter och Martin Gelin, och elever från Mittuniversitetet spelar mot myndigheterna i ett parallellt sociala medier-universum med fiktiva bloggar, ”Xbook” och ”Kvitter”.

– Vi försöker att vara breda och representera så många som alternativ som möjligt, bland annat med en miljöblogg, en samhällskritisk blogg och olika grupper på Xbook. Det är mycket konspirationsteorier, spekulationer och rykten, säger Emanuel Karlsten.  

Varför behöver sociala medier vara med i övningen?

– För många är sociala medier det första stället man går till för information. Vi har börjat använda varandra som medier, vilket vi har sett inte minst under händelserna i Egypten. Många är också mer intresserade av vad som händer med vänner och bekanta än av informationen de får från medierna.

Hur sköter sig myndigheterna?

– Ganska bra, tycker jag. Det finns en medvetenhet och man försöker lyssna och svara och ge sin version. Några myndigheter har varit aktiva och tagit egna initiativ med egna Xbook-grupper, framför allt Polisen.

Vad skiljer sig mest från verkligheten?

– I simuleringen är de sociala medierna enkla att överblicka, eftersom vi är så få. I verkligheten behöver myndigheterna hitta och starta relationer med nyckelpersoner som påverkar många andra inom olika målgrupper. Genom exempelvis Blondinbella kan man nå många som man kanske inte når på så många andra håll. Vi har startat en fiktiv glamourblogg för att representera den målgruppen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.