Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Han drar in 6 miljoner

Publicerad: 13 Oktober 2010, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

Joakim Jardenberg drar in miljonbelopp på sitt konsultande inom internet och sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Joakim Jardenberg

Joakim Jardenberg är en av Sveriges mest citerade och anlitade experter på sociala medier. Ett purfärskt bokslut visar att hans egna bolag Mindpark fakturerade 6,2 miljoner kronor under förra året.

Det är nästan exakt lika mycket som året före - men då ägnade sig Mindpark även åt att bygga sajter och tjänster åt olika tidningar. Rörelseresultatet landade samtidigt på 2,4 miljoner kronor, upp från en mindre förlust år 2008.

– De här pengarna kommer från min konsultverksamhet, säger Joakim Jardenberg.

Det är ganska mycket pengar?

– Ja, men det är ganska mycket jobb också. Proppen har gått ur och det är underbart att jobba just nu. Det är också ganska skönt att slippa traditionell media.

Du är ofta ute och pratar om webben och sociala medier i tidningar och på företag. Men levererar du något också, eller är det bara snack?

– Vi kan säga så här. Jag fick precis tillbaka en utvärdering från ett av Sveriges 25 största företag. Istället för den gamla lösningen som tog två år kunde de nu göra det på fyra månader. De sparade 35 miljoner på att jag ställde tio frågor tillbaka till den som kom med det ursprungliga lösningen. Hade det inte funnits någon substans bakom mina ord hade det inte gått. Jag känner mig trygg i min yrkesroll.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Joakim Jardenberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.