Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Han byter ut Prime

Publicerad: 23 juni 2009, 10:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Agency tar över som sponsor av Politikerbloggens medborgarjournalistpris Nyhetspriset, som delas ut under Almedalsveckan nästa vecka.


De första två åren sponsrade Prime Politikerbloggens Nyhetspris. Nu har samarbetet avslutats.

– Vi kände oss klara med Prime, och jag tror att de kände det samma. Vi diskuterade hur vi skulle kunna ta priset vidare men det var naturligt att istället gå nya vägar, säger Niklas Svensson, redaktör på Politikerbloggen, och den som instiftade Nyhetspriset 2007.

Från och med i år är det istället Agency som sponsrar Nyhetspriset. Byrån bidrar med 20.000 kronor till vinnaren.

– Agencys vd Niclas Lövkvist har en inställning till Nyhetspriset som jag gillar. Han är intresserad av nya medier och av vad som händer på nätet, vilket är en förutsättning. Man måste gilla vinnarna som får priset, säger Niklas Svensson.

– Ju lättare det blir att publicera sig själv på nätet, desto viktigare blir det att premiera dem som gör det bra och sätta fokus på de goda exemplen, säger Niclas Lövkvist.

Politikerbloggens Nyhetspris delades ut för första gången 2007. Då gick det till bloggaren Magnus Ljungkvist för hans avslöjanden om dåvarande handelsministern Maria Borelius. Förra året fick debattören Oscar Schwartz priset för sitt bidrag till debatten om personlig integritet.

– Han fick vara ansiktet utåt för det årets hetaste debatt. Vi har tittat på samma sak i år, någon som bidragit med något exceptionellt på nätet, säger Niklas Svensson.

Vinnaren utses av Politikerbloggen tillsammans med medarbetare på TV4 och Agency. Under året har det kommit in en hel del förslag till Politikerbloggen, och enligt Niklas Svensson finns vinnaren bland de föreslagna kandidaterna.

För första gången avslöjas vinnaren av Nyhetspriset i direktsändning, i TV4:s Nyhetsmorgon den 2 juli.

– Nyhetspriset har fått mycket uppmärksamhet från start, och kanske var det en bidragande faktor till Aftonbladets bloggpriser för medborgarjournalistik. Det finns hur många priser som helst för traditionella journalister, men inte särskilt många för bloggare, som kanske lägger ner mångdubbelt så mycket tid på research som vi. Förhoppningen med Nyhetspriset är att trigga fler bloggare att använda sina bloggar till journalistik, säger Niklas Svensson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.