Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Halva Sverige använder Facebook

Publicerad: 20 November 2013, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Två av tre internetanvändare, vilket motsvarar halva Sveriges befolkning, använder Facebook. Det visar .SE-stiftelsens årliga rapport Svenskarna och internet.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

Därmed har användandet av Facebook ökat något jämfört med förra året – från 64 till 66 procent. 45 procent av internetanvändarna använder Facebook dagligen.

Mest aktiva är 16-25-åringarna där hela 76 procent dagligen besöker Facebook.

Youtube besöks dagligen av 17 procent av internetanvändarna, medan 78 procent besöker videosajten någon gång.

Musiktjänster som streamar musik besöks av 26 procent av internetanvändarna dagligen, medan 62 procent använder musiktjänster någon gång. Samtidigt ligger fildelningen på ungefär samma nivå som 2008, vilket innebär att cirka 20 procent av svenskarna någon gång använder en fildelningstjänst.

Twittrandet bland svenskarna har fördubblats de senaste två åren och nu använder 17 procent av internetanvändarna tjänsten någon gång. 6 procent använder Twitter dagligen. Majoriteten av Twitterbesökarna nöjer sig dock med att läsa inlägg.

Instagram å sin sida domineras av de unga. Drygt hälften av 12-19-åringarna besöker Instagram någon gång. Men samtidigt sprider sig användningen av Instagram uppåt i åldrarna. Andelen som någon gång prövat Instagram är 36 procent (20–25 år), 22 procent (26–35 år) och 12 procent (36–45 år).

Av befolkningen totalt har 15 procent någon gång använt Instagram och 5 procent gör det dagligen.

Totalt har 89 procent av svenskarna tillgång till internet och 86 procent har tillgång till bredband.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev