Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Halt för reklamköpen i Norden

Publicerad: 22 Oktober 2012, 08:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Den nordiska reklammarknaden krymper. Under årets första sex månader minskade investeringarna med 1 procent, jämfört med 2011, enligt IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Den norska reklammarknaden uppvisade en svag tillväxt på nära 1 procent medan marknaderna i Sverige, Danmark och Finland hade en negativ utveckling på 0,1, 4,1 respektive 1,5 procent.

Totalt investerades det 259 euro per invånare under första halvåret i Norge. I Sverige investerades det 189 euro per invånare under samma period och i Danmark 180 euro. I Finland var motsvarande siffra 139 euro.

– Det tuffare reklamläget vi ser under början av 2012 kommer att hålla i sig för samtliga nordiska marknader även under resten av året. Men trots det oroliga läget i världsekonomin är de nordiska reklammarknaderna relativt välmående, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.