Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Hälften av svenskarna facebookar varje dag

Publicerad: 3 februari 2015, 07:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:15

I morgon fyller Facebook år elva år – och ryktet om det sociala mediets död är tämligen överdrivet. Det visar ny statistik från .SE-stiftelsen.


Ämnen i artikeln:

Facebook

68 procent av svenskarna använder Facebook och 47 procent gör det varje dag. Det visar statisik som Stiftelsen för internetinfrastruktur sammanställt från rapporten "Svenskarna och internet 2014".

.SE-stiftelsen släpper statistiken inför Facebooks elvaårsdag i morgon och den visar att ryktet om att Facebook är på väg att dö ut är överdrivet.

– Facebook ökar i alla åldersgrupper utom bland 12-15-åringarna, alltså högstadiebarnen. En del tror att Facebook har dött men det här visar att fler och fler inom nästan alla åldersgrupper använder det, säger Pamela Davidsson, statistikchef på .SE-stiftelsen, till Dagens Media.

Statistiken visar att 95 procent av 16-25-åringarna använder Facebook. Motsvarande siffra för 66-75-åringarna är 38 procent.

Totalt spenderar svenskarna (12-86 år) 3,8 timmar på sociala nätverk varje vecka. Det är en ökning jämfört med förra året då motsvarande siffra var 3,2 timmar per vecka.

Bland de unga är siffran däremot högre. I åldersgruppen 16-25 år lägger man i snitt 7,6 timmar per vecka på sociala medier.

Vart hänger högstadieeleverna? Snapchat och Kik?

– Förmodligen, vi har inte frågat dem. Men tonårsflickorna är på Instagram (som ägs av Facebook, reds anm.) jättemycket. 62 procent av högstadieflickorna använder Instagram varje dag. Twitter är däremot inte så populärt bland ungdomar.

Det är bara vi i mediebranschen som hänger där va?

– Haha ja, ni och politikerna.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.