Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Hajpade rösttjänster ingen hit – ännu

Publicerad: 8 Maj 2019, 05:49

DAGENS MEDIA MAGASIN. I oktober 2018 lanserades Google Home på svenska. Försäljningen till hushållen har gått hyfsat bra – men annonsörernas tjänster ligger långt efter. ”När det lanseras tjänster anpassade för vår svenska marknad kommer användandet skjuta i höjden”, tror Anders Warma Faring, analytiker på Handelstrender.


Ämnen i artikeln:

SASICAGoogle

Antalet smarta högtalare som såldes i Europa under fjolårets sista kvartal var rekordstora 7,5 miljoner, enligt analysföretaget IDC. Enligt ett annat analysföretag, Canalys, kommer antalet AI-högtalare att överstiga antalet aktiva surfplattor år 2021. Och hemma i Sverige ökade försäljningen av ljudprodukter med 9 procent under Q1 2019, enligt Elektronikbranschen. Det mesta pekar på att smarta ljudprodukter är framtiden. 

Företag som Ica, SJ, Sas och H&M har inte varit sena med att haka på ljudtrenden. Men när Dagens Media talar med de svenska annonsörerna menar de att deras tjänster är begränsade för tillfället – detsamma gäller antalet användare.

Läs mer om hur annonsörerna ser på framtiden och utvecklingen av smarta högtalare i Dagens Media, nummer 4, som kommer ut 8 maj. 

Här tecknar du dig för en prenumeration.  

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SASICAGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev