Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

"Hackern har informationsövertaget"

Publicerad: 26 Oktober 2011, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:53

Drabbade sajter har anledning att se över sin pr-strategi vid hackerattacker - och medier behöver fundera över sin roll i spelet. Det säger Springtimes pr-konsult Fredrik Pallin som hanterade pressen när Spray hackades för några år sedan.


Ämnen i artikeln:

Springtime

– Det är inte kunskapen om 90 000 lösenord som driver hackarna utan uppmärksamheten i medierna. Det är en svår balansgång för medierna eftersom de går hackarnas ärenden när de rapporterar om attacken. Samtidigt är det extremt viktigt att nå ut till allmänheten att det är läge att byta lösenord och man inte ska ha samma lösen på alla sajter, säger Fredrik Pallin, expert på sociala medier på Springtime. 

Hur ska man göra som drabbad sajt?

– Problemet är att man som drabbad sajt ofta inte vet hur hårt attackerad man är. Det kan vara så att man tror att faran är över, men att den egentligen inte är det. Som drabbad sajt är det viktigt att tänka på att allt man säger läses av hackarna. Alla felaktigheter kan snabbt avslöjas eftersom de sitter på trumfkortet. Det är extremt viktigt att vara transparent och berätta hela bilden för att inte skapa mer problem.

Vad händer annars?

– Man tappar informationsövertaget, kontrollen över processen, och framstår som oärlig.

Om man som sajt ska vara ärlig måste man väl svara att man inte vet hur man har drabbats - och det skapar osäkerhet?

– Ja, det är en svår balansgång. Det bör finnas ett samspel mellan de drabbade och medierna eftersom det stora problemet är att det här görs för att hackarna vill ha uppmärksamhet. Rådet till de drabbade är att snabbt försöka få en klar bild, vara ärliga och att kundkontakten är extremt viktig.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

Springtime

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev