Digitalt presenteras av:

H&M testar Ibeacons i Stockholmsbutiker

H&M använder sig av beacon-teknik i flera butiker i Stockholm.

Dagens Media har vid flera tillfällen skrivit om att allt fler butiker och köpcentrum testar beacon-tekniken. Det innebär att små sensorer skickar signaler via Bluetooth, som upptäcker om en mobiltelefon finns i närheten.

För butiker, restauranger och hotell är det en möjlighet att få information om hur kunder rör sig och skicka relevanta erbjudanden när någon befinner sig i närheten, eller skicka meddelanden baserat på tidigare rörelsemönster, så kallad fysisk retargeting.

Nu har H&M hoppat på tåget och placerat ut Ibeacons, som är Apples system för tekniken, i flera butiker i Stockholm. Det skriver Breakit.

“Just nu gör vi, med en sluten grupp utvalda testanvändare, ett prov med Ibeacon-lösningar i ett antal butiker i Stockholms-området”, skriver H&M:s pressavdelning i ett mejl till Breakit.

Vad klädjätten ska använda tekniken till vill de dock inte berätta. Klart är att lanseringen sker i samarbete med företaget Shopjoy, som sedan tidigare har ett samarbete med SJ, något Dagens Media tidigare berättat om.

Läs mer om beacon-tekniken i Dagens Medias papperstidning #18.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Publicerad 2015-10-30 07.10Uppdaterad 2015-12-06 20.21

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: