Gymnasium erbjuder youtube- och influencerinriktning

Thoren innovation school lockar elever till sig genom youtuber-utbildningar.

Att arbeta som influencer och youtuber har gått från att vara ett jobb som inte tas på så stort allvar till att fullkomligt explodera. Bara under de senaste åren har yrket professionaliserats allt mer.

IAB stakade exempelvis ut riktlinjer för influencer marketing så sent som i juni förra året. IRM har även börjat mäta hur stor annonsmarknaden är inom området och influencer-tävlingarna och galorna har avlöst varandra.

Även folkhögskolor och gymnasiehögskolor hakar på detta och erbjuder influencer- och youtubeutbildningar.

I en annons lockar gymnasieskolan Thoren innovation school elever med annonstexten "Bli youtuber, influencer", skriver Svd.

De två inriktningarna – "Youtuber" och "Influencer" – erbjuds för första gången till hösten. Som del i utbildningen kommer eleverna läsa kurser som entreprenörskap, fotografisk bild och film- och tv-produktion.

– Vi vill utbilda för jobben som finns i framtiden, säger Håkan Wallengren, gymnasiechef på Thorengruppen, till Svd.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-01-29 08.01Uppdaterad 2018-01-29 08.16

Ämnen i artikeln: