Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Grünthal: "Kan inte sprida resurserna för mycket"

Publicerad: 15 December 2011, 12:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:38

Efter sex år läggs den förlusttyngda ekonomisajten E24 ned. För dagensmedia.se berättar Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal om det tuffa beslutet.


Ämnen i artikeln:

SchibstedE24Raoul Grünthal

E24 lanserades hösten 2005 och var tänkt som en utmanare till Bonnier-sajten di.se. I dag togs dock beslutet att lägga ned sajten, som dragits med tunga förluster de senaste åren.

Varför väljer ni att skrota bolaget?

– Det är en bra fråga, men vi har tittat på hur vi ska använda våra resurser och kommit fram till att det är bäst att satsa på en plattform. Ska vi vara bäst på den här marknaden och ta fler marknadsandelar är SVD/Näringsliv den bästa utgångspunkten, säger Raoul Grünthal.

Det innebär också att de som jobbat med E24 sägs upp?

– Det stämmer att verksamheten på E24 upphör men vi får se, det kan ju komma upp fler tjänster inom koncernen.

Ni har ju byggt upp E24 under lång tid, är det inte dumt att slopa varumärket då?

– Vi har ju inte sagt vad den nya sajten kommer heta än. En av de mest intressanta frågorna när vi gör det här är vilken varumärkesstrategi vi kommer ha och där finns en poäng i en öppenhet mot kunderna. Detta är däremot något vi får återkomma till.

Vad har ni lärt er av resan med E24?

– Först måste jag säga det som är bra och det är att E24 har lyckats ta marknadsandelar på en marknad där det varit svårt att slå sig in på. På senare tid har även SvD/Näringsliv gjort det vilket har lärt oss att det går att ta marknadsandelar bara vi gör rätt, säger han och fortsätter:

– Vår bedömning efter E24 är att det är bättre att göra det här med en plattform än två. Vi måste helt enkelt ha den bästa produkten och då kan vi inte sprida resurserna för mycket.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

SchibstedE24Raoul Grünthal

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.