Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Grovporr på Instagram

Publicerad: 26 September 2013, 11:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Instagram svämmar över av grovt pornografiskt material – en utmaning för företagen som vill utnyttja den snabbväxande bildtjänsten.


Ämnen i artikeln:

Instagram

På Instagram visar hundratusentals svenskar sina liv i bilder varje dag. Trenden bland användarna är tydlig: Unga kvinnor är kraftigt överrepresenterade i statistiken.

Även barn använder Instagram.

Trots ägaren Facebooks nolltolerans mot naket svämmar Instagram över av väldigt grovt pornografiskt innehåll. Videomöjligheten, som introducerades i juni i Sverige, används flitigt för att i närbild dela med sig av hur användare tillfredsställer sig själva sexuellt. Filmer på män som smeker sina könsorgan florerar ymnigt under vissa hashtags. Exempelvis har #pawg under de senaste veckorna använts för det.

För företagen som använder Instagram kan porren ställa till med problem.

– Ifall man som företag använder vissa hashtags för kampanjer kan folk hashtagga snuskiga bilder med den så att de dyker upp i flödet. Det är klurigt, man måste ta det i beaktande, säger Nils Andersson Wimby, byråchef på Isobar.

Enligt Wall Steet Journal ska Instagram öppna för annonsörer inom ett år. Då kan porren bli ett problem, då annonsörerna generellt sett brukar vara känsliga för risken att deras varumärke ska exponeras jämte snusk.

– Som annonsör får man hoppas att Instagram har ett tänk kring detta och får något typ av filter på plats så att man slipper att synas bredvid den typen av material, säger Nils Andersson Wimby.

Han tillägger dock att en del av att synas i sociala medier handlar om att ”släppa den totala kontrollen” över varumärket.

Nina Dufmats, digitalchef på Mindshare i Göteborg, blir förvånad när hon hör om Instagram-snusket.

– Jag har inte upplevt Instagram på det sättet men det är klart att det i varje socialt medie finns väldigt många olika avdelningar beroende på vad man själv söker på och är i kontakt med, säger hon till Dagens Media.

Nina Dufmats poängterar återingen att Instagram inte har någon snuskstämpel.

– Det är skillnad på Vine som helt plötsligt blev fullt med material som kanske inte är så rumsrent. De fick jobba väldigt aktivt med att få bort det.

Hon tror inte att snuskbilderna på Instagram kommer vara ett problem för varken mediebyråer eller annonsörer.

– Internet är internet. Går du ut på Google finns det sådant material om du söker på det men det hindrar ju inte oss från att köpa sponsrade länkar. Det blir vad man gör det till. Internet är en väldigt stor annonsplats med olika typer av material men det betyder inte att annonsörer nödvändigtvis behöver associera sig med allt material.

Facebook, som äger Instagram, har en mycket restriktiv hållning mot naket innehåll på Facebook. På pappret ska det inte vara någon skillnad på Instagram.

– Precis som på Facebook är det inte tillåtet med nakenhet eller pornografi på Instagram. När det gäller nakenhet finns policyn där för att pornografin är helt oacceptabel, säger Jan Fredriksson på Instagrams pr-byrå Northern Link.

Enligt Orvesto konsument är 16-19 åringar den allra starkaste målgruppen. De har dock inte mätt användandet i yngre målgrupper.

Efter att Facebook köpte tjänsten har Instagram satt hårdare krav på användarna att styrka att de är över 13 år, vilket är åldersgränsen.

Inget hindrar dock yngre barn från att skapa ett konto på tjänsten. Därmed kan svenska barn få tillgång till porren på Instagram.

LÄS ÄVEN:

LÄS HELA REPORTAGET OM INSTAGRAMSTJÄRNAN LISA TELLBE OCH INSTAGRAM i Dagens Media #16 – som ges ut i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.