Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Group M vill äga sajtdata

Publicerad: 5 Februari 2009, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Istället för att äga informationen tillsammans med medierna vill Group M att all information om en webbkampanj ska tillhöra byrån och annonsören.


Sedan 2002 har American Association of Advertising Agencies, AAAA, och Interactive Advertising Bureau, IAB, haft en överenskommelse om att information runt en kampanj, som klick, och trafik som mediekanalen kan samla in ska ses som gemensam egendom mellan byrån/annonsören och mediet. Nu vill Group M, där bland annat Maxus, Mediacom, Mindshare, Mediaedge CIA och Outrider ingår, skriva om avtalen så att all information ägs av byrån och annonsören. Detta skriver Mediapost.

Den amerikanska branschen ser just nu över reglerna, men Group M anser att det går för långsamt, och har därför utarbetat ett eget tillägg. Group M Interactions chef John Montgomery säger dock att regeländringarna inte är till för att hindra medierna från att studera hur kampanjer fungerar på deras sajter.

- Kampanjer genererar så mycket data nu för tiden och tidigare har reglerna inte varit tillräckligt tydliga vilket gjort att annonsörerna inte kunnat vara säkra på hur insikterna om deras kampanjer behandlas. Det är fortfarande viktigt att medierna kan analysera aggregerad data för att kunna göra det bästa för annonsörerna.

Han tror inte att det ska vara några problem att komma överens om de nya reglerna inom branschen eftersom att annonsören vill skydda datan som är relaterad direkt till kampanjen och varumärket, och mediet intresserar sig för datan relaterad till sajten. Group M:s största anledning till att vilja ändra reglerna är enligt Mediapost att konkurrerande bolag kan ha möjlighet att komma åt informationen.

I Sverige finns inga övergripande relger mellan byråer, annonsörer och medier. Däremot finns ibland avtal gällande vissa enskilda annonsörer och informationen om deras kampanjer.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.