Digitalt
Group M växlar upp inom AI
Publicerad: 29 maj 2020, 07:19
Daniel Thornér, AI-specialist på Group M och Jonas Viksten, ansvarig för Group M solutions & technology. Foto: Group M
Efter att på senare tid ha noterat ett accelererande behov,
har Group M tillsatt ett särskilt tvärfunktionellt AI-team på sju personer.
I Group M:s tvärfunktionella AI-team ingår kompetensen från både teknik- och produktutvecklingsteamet, samt från business science-avdelningen, där man jobbar med lyftstudier och ekonometriska modeller.
Effektiviserade medieköp genom artificiell intelligens och skräddarsydda algoritmer kommer att bli den nya standarden, tror Group M.
– Det är oerhört tillfredsställande att se hur mycket vi kan förädla värdet av medieutrymme när vi tillämpar skräddarsydda algoritmer. Vårt mål är att demokratisera AI och visa att algoritmer bör vara en instrumentell del av varje marknadschefs verktygslåda, säger Jonas Viksten, ansvarig för Group M Solutions & Technology, i ett pressmeddelande.
För att kunna arbeta effektivt med skräddarsydda algoritmer krävs, utöver stora investeringar i teknik, nya typer av kompetenser inom exempelvis matematik och programmering, och ett nära samarbete med kunder som är transparenta kring data. Webbplatsanalys, försäljningsdata och makrotrender kan samverka i budstrategier,för att öka effekt och avkastning av annonsörernas medieinvesteringar, skriver Group M.
– För att exempelvis driva försäljning optimalt måste en annonsör ta ställning till miljoner olika kombinationer av datapunkter varje minut. Vi tillämpar därför AI för att i varje ögonblick generera maximalt värde ur mötet mellan användare och reklam. Det ställer nya krav på oss, men personligen tycker jag att det är väldigt inspirerande att jobba i gränslandet mellan media och teknik, kommenterar Daniel Thornér, AI-specialist på Group M.