Digitalt presenteras av:

Group M i krig mot piratsajterna

Mediebyråjätten Group M vill strypa piratsajternas mångmiljonintäkter.

Förra året snodde 589 piratsajter åt sig över 200 miljoner dollar i annonsintäkter från företag, skiver Adage och hänvisar till beräkningar från Digital Citizens Alliance och Media Link.

För att motverka att företag annonserar på dessa sajter går nu mediebyråkoncernen Group M och den amerikanska branschsorganisationen för bedrägeribekämpning, Trustworthy Account Group (TAG), ihop och kräver att medieföretag går med i striden om de vill ta del av Group M:s pengar.

De kommer därför att kräva att publicisters anti-piratkopieringsåtgärder cetrifieras av TAG eller av tredjepartsleverantörer som är certifierade.

TAG ska certifiera företag baserat på deras förmåga att identifiera platser för piratkopiering, att stoppa annonser som körs på dessa webbplatser och att förhindra de platser som sannolikt tillhandahåller piratkopierat material eller förfalskade varor från att ta emot annonsörernas pengar.

– Att bekämpa piratkopior av upphovsrättsskyddat material kräver varje uns av vår envishet och uppfinningsrikedom, men med tillkomsten av TAG brand integrity program against piracy, har vi kraftfulla nya verktyg och garantier, säger John Montgomery, ordförande på Group M Connect i Nordamerika, i ett uttalande.

TAG kommer att lämna en lista på certifierade företag innan årets slut.

LÄS MER:

Publicerad 2015-09-25 04.07Uppdaterad 2015-12-06 11.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: