Digitalt
Group M: Digitalt utgör 50 procent av världens reklaminvesteringar 2019
Publicerad: 13 juni 2019, 11:36
Foto: Group M
I Group M:s globala rapport ”This year, next year” siar mediebyrånätverket om tillväxten för den globala annonsmarknaden.
Ämnen i artikeln:
Group MDe globala reklaminvesteringarna kommer bromsa in under 2019, enligt Group M:s senaste rapport ”This year, next year”. Det rapporterar The Drum.
Den globala annonstillväxten kommer öka med 3,4 procent under året, vilket dock är en nedskrivning från Group M:s tidigare prognos på 3,6 procent.
Vidare förutspår Group M att den digitala annonseringen kommer utgöra 50 procent av de totala investeringarna vid 2020, vilket är en ökning från 25 procent 2014.
Tv spås stå för 30 procent av annonseringen under 2020 även om tillväxten har mattats av. 2019 kommer tv:s andel minska med 3 procent 2019 men öka med 1,5 procent under 2020.
Papperstidningarnas annonstillväxt förväntas, inte alltför förvånande, rasa med 9,3 procent under 2019 och minska 5,8 procent under 2020.