Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Greenpeace Lego-kampanj har fått viral spridning

Publicerad: 10 Juli 2014, 12:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:33

Gråtande legofigurer som dränks av olja. Det ska få Lego att avsluta samarbetet med Shell. Filmen har nu över 2,5 miljoner visningar på Youtube.


Ämnen i artikeln:

Greenpeace

Till tonerna av vacker musik dränks en hel legovärld i olja. Bakom filmen "Everything is NOT awesome" står Greenpeace och den brittiska byrån Don't Panic, som vill protestera mot Legos samarbete med Shell.

På drygt ett dygn fick klippet 960 000 visningar på Youtube och nu har det över 2,5 miljoner visningar.

– Jag tror att framgången beror på en kombination av flera saker, att man använder ett så välkänt koncept som legogubbar och sätter det i ett sammanhang samtidigt som det finns ett visst mått av humor. Den är snyggt gjord, samtidigt talar den till människors känslor, säger Lisa Ringström, kommunikationsansvarig på Greenpeace i Sverige, till Dagens Media.

Greenpeace är jättenöjda över spridningen, men det har inte gett någon effekt på Legos samarbete med Shell. I ett uttalande på sin hemsida skriver Lego att de förväntar sig att Shell tar sitt ansvar på alla platser där de verkar och att leksakstillverkaren inte har för avsikt att avsluta samarbetet, som inleddes 2011.

"Greenpeace-kampanjen handlar om hur Shell arbetar i en viss del av världen. Vi anser att den här frågan måste hanteras av Shell och Greenpeace. Vi blir bekymrade när Lego-varumärket används som verktyg i dispyter mellan organisationer".

Lisa Ringström tycker inte att resonemanget håller.

– Det är tråkigt att de har en så defensiv hållning. De låter Shell sätta sin logga deras leksaker – produkter som barn kommer att leka med och vänja sig vid och skapa en emotionell relation till. Det är ett sätt för Shell att skapa sig Goodwill.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Greenpeace

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.