Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Grand Prix till DDB

Publicerad: 23 Juni 2010, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

DDB Stockholms "Rolighetsteorin" för Volkswagen vann Grand Prix i Cyber.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmCannes Lions 2010

Det är DDB Stockholms första Grand Prix.

– Det är en milstolpe i DDB:s historia. Jag är oerhört stolt över byrån, säger DDB Stockholms vd Niclas Melin om utmärkelsen, som han tyckte var välförtjänt.

– Vi har haft medarbetare som har slitit dag och natt för att arbetet skulle få den spridning som den har fått.

En av dem är Andreas Dahlqvist, kreativ chef på DDB Stockholm, och ansvarig för Rolighetsteorin.

– Det känns lite overkligt just nu, men självklart fantastiskt kul. Det här det största man kan vinna, säger Andreas Dahlqvist.

Var det väntat?

– Man hoppas ju, men samtidigt vågar man inte riktigt tro. Men jag tycker att det är välförtjänt. Ringarna på vattnet av Rolighetsteorin har varit enorma. Jag såg just ett klipp från en kyrka i USA där prästen pratade om teorin i sin predikan.

– Det är både det mest fascinerande projekt jag jobbat med och ett av de mest fascinerande jag sett.

Hur firar ni?

– Vet inte. Det enda jag vet är att vi ska fira, rejält.

Martin Cedergren, kreativ chef på Åkestam Holst, satt i Cyber-juryn.

– Bara namnet Rolighetsteorin är genialiskt. Volkswagen tar patent på ordet roligt mitt i krisen, det är modigt. Nu har de en plattform som de kan använda hur länge som helst, säger han om Grand Prix-utnämningen.

Rolighetsteorin har fått kritik för att kopplingen till Volkswagen är för svag. Juryn höll inte med.

– Kopplingen finns på sajten. Just att det är bilreklam är extra betydelsefullt. Bilmärkena gör ofta väldigt traditionell reklam, säger Martin Cedergren.

Juryordföranden Jeff Benjamin, kreativ chef på CP+B i USA, hyllar DDB Stockholm för att man låtit användarna själva ta till sig Rolighetsteorin och sprida den vidare.

– DDB började med filmerna, och gav användarna verktygen att göra sina egna tolkningar och föra teorin vidare, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev