Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Grand Prix till B-Reel

Publicerad: 22 Juni 2011, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Det blev B-Reel som plockade hem årets första svenska Grand Prix. ”Det var aldrig någon tvekan”, säger juryledamoten Robert Lund från Forsman & Bodenfors. Totalt låg B-Reel bakom fem av Cyberlejonen.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2011B-Reel

Google-kampanjen ”The wilderness downtown” för Arcade Fire är en av tre kampanjer som belönas med Grand Prix i cyberkategorin.

– Vi är jätteglada och stolta, sade Jonas Hedegard, exekutiv producent på B-Reel till dagensmedia.se inför prisutdelningen.

Svenske juryledamoten Robert Lund, kreativ chef på Forsman & Bodenfors, hyllar B-Reels arbete:

– Det var aldrig någon tvekan om att det här skulle belönas med ett Grand Prix, alla tre slog oss med häpnad, säger han.

Han får medhåll av juryns ordförande Nick Law, kreativ chef på R/GA:

– Vilka jobb som skulle belönas med Grand Prix var några av de enklaste beslut en jury någonsin har fattat, det gick snabbt, självklart och vi var helt överens.

Förutom ”The wilderness downtown” kammade kampanjen för Old Spice av Wieden+Kennedy och ”Pay with a tweet” signerad R/GA hem varsitt Grand Prix.

– Jag är särskilt nöjd att ”Pay with a tweet” belönades, det var en av mina favoriter, säger Robert Lund.

Bland vinnarna i cyberkategorin är byråer från USA och andra reklamintensiva länder överepresenterade.

– Men att det skulle krävas stor budget för att lyckas stämmer inte alls, Sverige gör ju jättebra jobb, men relativt små budgetar. Titta också på Grand Prix-vinnarna – inget av de jobbet bygger ju på en stor budget, säger juryledamoten Stephan Berringer, Digitas globale chef.

B-reel var hade elva nomineringar i cyber – för ”The wilderness downtown” och kampanjen ”Chrome Fast” för Google. Det resulterade i fyra lejon utöver Grand Prix: Guld för ”The wilderness downtown” och guld och två silver för ”Chrome Fast”.

Även i fjol hade produktionsbolaget anledning att fira. Då knep B-Reel åtta nomineringar som resulterade i fem lejon.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev