Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

GP tar ner nya annonsformatet

Publicerad: 15 Mars 2011, 10:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Igår släppte gp.se ett nytt scrollsäkert annonsformat. Idag har man tagit ner det och ersatt formatet med en vanlig banner. Nu ska hela sidhuvudet på sajten justeras.


Anledningen är att användare med små skärmar ser en väldigt liten del av nyhetsmaterialet med det scrollsäkra annonsformatet.

– Med nyhetsläget som vi har nu med katastrof i Japan så känner vi att vi vill göra en justering. Formatet ska fungera även för dem som har mindre skärmar, säger Fredrik Dobber, annonschef på Göteborgs-Posten.

Det scrollsäkra annonsformatet ska inte förminskas, utan istället ska sajtens sidhuvud ses över. Om ett par dagar räknar Fredrik Dobber med att ha tillbaka det scrollsäkra formatet på sajten.

– Det blir inga större förändringar, men vi vill göra både läsare och annonsörer nöjda.

Har läsarna rasat mot formatet?

– Det skulle jag inte säga, men vi har fått in mycket synpunkter från dem som sitter på mindre skärmar. Att annonsformatet tar för sig är det som de flesta reagerar på, utan att de inte kan se de andra delarna på sajten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.