Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

GP tar läsarhjälp från Facebook

Publicerad: 12 November 2010, 12:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Innehåll och layout. Allt ska förbättras när GP gör om nyhetssidorna. Till hjälp har man tidningens läsare, som med fördel nås via Facebook.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenFacebook

Det är inte första gången Göteborgs-Posten drar nytta av läsarnas åsikter. När tidningens sportsidor skulle göras om deltog en sluten Facebook-grupp, ett samarbete som blev mycket lyckat om man får tro Cecilia Frisk, chef för GP:s nyhetsredaktion.

– Läsarna är våra experter och vi ville få in deras åsikter om våra förändringar. När vi gjorde om sportsidorna och hade slutna Facebook-grupper bekräftade läsarna att förändringarna vi ville göra var rätt väg att gå. Nu öppnar vi upp för alla att delta i diskussionen, säger Cecilia Frisk.

Projektet har pågått internt i ett halvår och ska vara klart i januari. Förhoppningen är att tidningen ska få in många kommentarer och synpunkter på de skisser som läggs ut i Facebook-gruppen.

– Det är nytt och lite spännande att arbeta på det här sättet. Som vi har fattat det är det här unikt och det är väldigt kul.

Hur långt är ni beredda att gå om förändringarna stöter på patrull?

– Det beror på vilken typ av kritik vi får. Nu är det inte så att vi ändrar formatet på tidningen så omgörningen är inte så omvälvande. Men vår erfarenhet är att läsarna hyllar oss när vi förändrar tidningen.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.