Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

GP släpper betaltjänst på nätet

Publicerad: 21 Mars 2011, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Gp.se tar tillbaka det scrollsäkra annonsformatet. Samtidigt väntas lanseringen av betaltjänsten Plus.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Göteborgs-Postens nya betaltjänst GP Plus börjar rullas ut under onsdagen, för att officiellt lanseras på torsdag.

Prenumeranter av tjänsten får tillgång till bland annat material från 24 experter, som skriver om ämnen som mode, vin och mat, konsumenttester samt tävlingar.

– Tidningar måste se över alternativa intäktsvägar, och det här är material som vi känner att vi kan ta betalt för. Men samtidigt vill vi inte ta något ifrån våra läsare, i stället erbjuda dem en tilläggstjänst, säger Carin Åhrberg, projektledare för GP Plus, och fortsätter:

– Vi kommer inte att låsa in nyhetsmaterial, som man har tillgång till på gp.se. Det här är en mertjänst.

Varför låser ni inte in nyhetsmaterial?

– Det är en väldigt känslig fråga. Vi vill inte ta bort något som folk förväntar sig se gratis på sajten, och i dagsläget har vi inga planer på det.

Hur många tror ni kommer att betala för det här?

– Det är väldigt svårt att säga i dagsläget. Vi hoppas just nu på att så många som möjligt ska se värdet i tjänsten, och se att det är en tilläggsprodukt värd att betala för.

Varje vecka kan prenumeranterna även ta del av rabatterbjudanden från annonsörer på GP Plus.

Priset för en månadsprenumeration ligger på 19 kronor för Göteborgs-Postens prenumeranter, och 39 kronor för icke-prenumeranter. Det är även möjligt att betala 10 kronor för endast ett dygn.

– Första månaden, i alla fall fram till sommaren, kommer att vara gratis för alla att testa på, säger Carin Åhrberg.

Samtidigt återinför gp.se det scrollsäkra annonsformatet, som dagensmedia.se tidigare berättat om.

Formatet lanserades i förra veckan, men plockades ned redan dagen därpå. Detta efter att läsare med små skärmar klagat.

– Att annonsformatet tar för sig är inte det som de flesta reagerar på, utan att de inte kan se de andra delarna på sajten, sa Fredrik Dobber, annonschef på Göteborgs-Posten, då till dagensmedia.se.

Nu har sajtens sidhuvud justerats efter de mått som används på svd.se och sydsvenskan.se. Annonsformatet väntas dyka upp igen nu på förmiddagen.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.