Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Googles sökförändringar drabbar resebolagen

Publicerad: 11 November 2019, 10:05

Foto: Genrebild/Getty Images

Att Google placerar allt fler köpta annonser i sina sökningar menar resebolagen förstör för dem. Framöver kommer vissa bolag därför inte att förlita sig på sökmotorn för att nå ut, skriver Bloomberg.


Ämnen i artikeln:

Google

Google dominerar helt och hållet marknaden för onlinesök. Enligt Bloomberg har Google minst tre fjärdedelar av marknaden. Många använder Google för att göra sökningar inför resor, och därför har resebolagen förfinat sina hemsidor för att visas högt i Googles sökresultat. 

Bloomberg skriver att detta fungerade bra fram tills för ungefär fem år sedan, då Google började placera fler annonser i toppen av söken och byggde nya resesökverktyg som också toppades med köpta annonser. Resebolagen, som tidigare dök upp i sökningarna gratis, måste därför betala miljarder dollar till Google årligen för att synas i reserelaterade sökningar. Detta har oroat resebolagen, men det var först i förra veckan som bolagen kände av effekterna till fullo.

Enligt Bloomberg meddelar flera resebolag att deras aktier har sjunkit rejält. Till exempel har Tripadvisors aktie gjort det största tappet på två år – efter dystra siffror för tredje kvartalet – och skyller detta på Google.

LÄS MER: Få spelbolag köper sökord – trots massiva medieköp 

Tripadvisors vd Stephen Kaufer säger till Bloomberg att Google har blivit mer aggressiva och att de inte tror att trenden kommer att vända. 

Resebolagen har provat att satsa mer på andra marknadsföringskanaler, som sociala medier och tv, men enligt Bloomberg har de fortsatt att ösa pengar på Googleannonser eftersom sökmotorn är så ”övertygande”. 

Enligt Bloomberg är det anledningen till att resebolagens klagomål inte har varit så högljudda, men eftersom Q3-rapportens påverkan är så pass smärtsam reagerar de nu kraftigt. Vd:n för Booking.com, Glenn Fogel, säger till Bloomberg att bolaget framöver inte kommer förlita sig på Google för att nå människor. 

LÄS MER: Här är Sveriges 100 största adwords-köpare 

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.