Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Googles hemliga jätteaffär – köpta Youtube-visningar

Publicerad: 4 December 2013, 12:51
Uppdaterad: 30 Mars 2016, 07:26

Dagens Media kan avslöja att annonsörerna med fetast budget kan köpa miljontals views – direkt från Youtube. I statistiken slås de sedan samman med vanliga visningar.


Ämnen i artikeln:

YoutubeUnruly MediaGoogle

I en serie uppmärksammade artiklar kunde Dagens Media visa hur enkelt och billigt Youtubevisningar kan köpas av ljusskygga medieentreprenörer för att ge sken av framgång.

Att köpa en miljon visingar skulle kosta runt 20 000 kronor.

För en annonsör som vill använda Youtube som reklamkanal kan den fejkade framgången förvandlas till publicetet och gratisreklam när stora medier plockar upp "viralsuccén" i sitt nyhetsflöde.

Men de annonsörer som sitter på stora budgetar behöver inte vända sig till ljusskygga aktörer som Mediakungen.

Dagens Media kan i dag avslöja att kapitalstarka aktörer kan köpa framgång – direkt från Youtube, världens dominerande videotjänst som sitter på enorm makt i det nya medielandskapet.

Uppgiftslämnare vittnar om flera olika upplägg från Youtube som, mot betalning, genererar visningar på ett specifikt videoklipp. Bland annat sker det via Youtubes storsatsning "TrueView video ads".

I nästa led presenteras de köpta visingarna ut ihopklumpat med organiska, icke-köpta, visningar i Youtubes visningsräknare.

– Det innebär att du artificiellt kan få upp visningarna, säger Lance Traore, Nordenchef för Unruly Media, ett bolag som är specialiserat på viral spridning.

För en utomstående, exempelvis de medier som rapporterar om Youtubesiffror, är det omöjligt att avgöra hur stor del av ett klipps visningar som genererats via betalda upplägg.

Det vet bara Youtube – och annonsören som betalar kalaset.

– Det är problematiskt att klumpa ihop organiska och köpta visningar i samma siffra, då de inte beskriver samma sak, säger Hampus Brynolf, en av landets ledande experter på sociala medier.

LÄS HELA ARTIKELN I DAGENS MEDIAS TIDNING #21, som utkommer i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.

Där kan du dessutom läsa om:

• Bilannonsören som skrapade ihop över 95 procent av visingarna på en reklamfim via ett betalt upplägg från Youtube.

• Mediebyråns och Googles olika versioner om hur visningsdopningen går till.

• Bolaget som hjäpte Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks kickstarta klickfesten på Van Dammes episka split.

LÄS DAGENS MEDIAS TIDIGARE ARTIKLAR OM FUSKET:

Genom att ikläda sig rollen som fuskande reklamare kunde Dagens Medias reporter Erik Wisterberg få kontakt med Mediakungens ägare.

Den 23-årige mannen, som jobbar som elekriker på dagarna, lutade sig över bordet och lovade full diskretion. För 2000 kronor skulle han leverera 100 000 visningar på Youtube.

– Youtubeviews är lätta att generera, sade 23-åringen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

YoutubeUnruly MediaGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.